Waar komen die benauwheidsklachten toch vandaan?

Het valt mij op dat ik in de woonkamer vaak last van kortademigheidheid en hoest heb, met slijmvorming in de keel. Deze klachten heb ik alleen als de ramen gesloten zijn en de verwarming aan. In andere ruimten van mijn woning heb ik geen last. Ik ventileer ruimschoots voldoende, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb daarnaast enkele ramen. Wel zijn de spouwmuren geïsoleerd.

12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te droge lucht misschien?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik bedoel dit niet als aanval dus ook niet zo opvatten alsjeblieft. Je hebt de boel thuis wel schoon? Geen stofnesten en huisdierharen? Want stof kan dit ook veroorzaken, en op het moment dat je de ramen open hebt, krijg je voldoende frisse lucht binnen die dat tegengaat. Totdat je de boel weer dicht houd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je niet toevallig een bloeiende bloembol(hyacint ofzo ) er staan daar kunen sommige ook erg allergisch op reageren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eens voor de lol eens uitgebreid achter je radiatoren schoonmaken
Warme lucht steigd.. En neemt het stof mee dat achter/ tussen de radiator zit...
Als je gevoelig zou zijn had je er in de slaapkamer ook last van moeten hebben
joro
12 jaar geleden
Lorre 2, ik had inderdaad een bloeiende bloembol. Ik heb hem de kamer uitgedaan en de klachten zijn verdwenen! Daarnaast heb ik geconstateerd dat het gebruik van melkprodukten bij mij ook benauwheidskachten oproepen.

Het beste antwoord

misschien moet je eens rondkijken in je kamer...miss vloerbedekking, huisdieren..waar je niet tegen kunt,maar ook planten kunnen vaak allergische klachten geven..
heb je wollen dekens op je bed? ga eerst saneren in je huis, als je klachten blijven aanhouden ga dan even een keer langs je huisarts ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joro
12 jaar geleden
Nee, ik heb geen huisdieren, wel planten. Ik slaap onder een schapenwollendekbed in de slaapkamer, daar heb ik dus geen last. Dit dekbed hang ik dagelijks een uurtje uit het raam. De woonkamer lucht ik dagelijks langdurig. De luchtvochtigheid is meestal rond de 65 volgens mijn hygrometer.
joro
12 jaar geleden
Bedankt! Bloembollen waren de boosdoener. Geen klachten meer!

Andere antwoorden (1)

Er zijn inderdaad enkele isolatiesoorten bekend die dit effekt afgeven: dat is in een TV-consumentenprogramma ter sprake geweest - welke van de 2 weet ik niet meer.
Omdat het een ruimte is die verwarmd wordt kan ook mijtenpoep nog de oorzaak zijn: op boerderijen wordt zelfs iedere dag gestofzuigd anders heb je geen leven meer vanwege het vele gekrab aan geslachtsdelen.