Is het weghalen van de baarmoeder een heftige operatie, en wat zijn de gevolgen ervan?

Iemand die ik ken ondergaat zon operatie en ik vraag me af hoe zwaar het is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K
crispy
12 jaar geleden
Afgezien van de herstelperiode heb je te maken met een zware ingreep in je hormoonhuishouding. Dat kan voor de een heftiger zijn dan voor de ander, maar het is hoe dan ook een forse ingreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je baarmoeder weghalen heeft nauwelijks effect op je hormoonhuishouding. Dat is wel zo als de eierstokken verwijderd worden, maar daar gaat het hier niet over.

Het beste antwoord

Het is sowieso een zware operatie. Het hangt er een beetje vanaf of ze de baarmoeder verwijderen via een open operatie (een snede op de buik) of via de schede. In het laatste geval heb je geen uitwendige buikwond, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan geen zware operatie meer is.

Tegenwoordig zijn de risico's van een dergelijke operatie goed te overzien, en het herstel is goed te noemen. Wel is het een zware periode van herstel: in de eerste plaats is een buikoperatie altijd ingrijpend, omdat het vaak even duurt voordat de darmen weer op gang komen, en omdat het vaak misselijkheid oproept vlak na de operatie. Er is sprake van een wond, ook bij verwijderen via de schede, want er is altijd nog de inwendige wond. Ook is er risico op bloedverlies omdat er een orgaan wordt verwijderd. Een vrouw mag sowieso tot zo'n 6 weken na de operatie niet zwaar tillen, en zes weken is ook wel ongeveer de tijd die je moet rekenen voordat iemand weer redelijk functioneert. De tijd in het ziekenhuis hangt o.a. af van het feit of het een open operatie is of dat de baarmoeder vaginaal wordt verwijderd, maar nog meer hangt het af van het herstel de eerste dagen. Ik heb wel eens op zaal gelegen bij vrouwen die zo'n operatie hadden ondergaan, de ene was na twee nachten al naar huis (dat is extreem snel!) en de ander had meer dan een week nodig.

Naast het lichamelijke herstel is het verwijderen van een baarmoeder vaak emotioneel vrij heftig voor een vrouw. Soms meer dan zij vantevoren hadden verwacht. Het besef dat je vruchtbare tijd écht voorgoed voorbij is, kan soms hard aankomen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je vraagt nog naar de gevolgen. Na de operatie wordt een vrouw niet meer ongesteld. Dat wordt meestal als positief gezien, en was soms ook het doel van de operatie. Wel kan het emotioneel zwaar zijn, zoals ik al beschreef. Andere gevolgen zijn dat soms het seksuele gevoel verandert, dat lijkt in elk geval emotioneel ook wat af te hangen van of de baarmoederhals al dan niet ook verwijderd is. Een ander gevolg is dat de baarmoeder ook een steunende functie heeft voor de buikorganen. Bij vrouwen die er gevoelig voor zijn, kunnen andere organen sneller gaan verzakken als de baarmoeder is verwijderd.

In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, kom je door deze operatie NIET in de overgang. De eierstokken, hypofyse en hypothalamus zorgen voor de hormoonhuishouding, niet de baarmoeder. Na een baarmoederverwijdering menstrueert een vrouw niet meer, maar de hormoonhuishouding blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nou, dat is best een zware operatie vooral als het via de buik wordt gedaan
het herstel duurt vaak 4-6 weken en je ligt er een aantal dagen voor in het ziekenhuis. Je mag na de operatie niet zwaar tillen en je bent pas na een paar weken weer helemaal fit
geen peulenschilletje dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buikoperaties worden sowieso tot de zwaardere medische ingrepen gerekend.
Dit heeft te maken met het feit dat je darmen en veel organen in dit gebied een plek hebben.
het verwijderen van de baarmoeder geldt zeker als een zware ingreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n operatie heb ik gehad en in vergelijking met mijn bypass operatie vond ik het weghalen van de baarmoeder niet zo'n zware. Het valt wel onder de zware operaties maar een bypass is echt stukken zwaarder.
Het vervelende vond ik erna nog het meest dat ik meteen erna, dus nog in het ziekenhuis, een zware verkoudheid opliep waardoor ik voortdurend moest hoesten. En dat deed verhipte zeer aan die keizersnee. Dan zat ik gewoon dubbelgebogen van de pijn.
Thuis gekomen mocht ik niet meer dan een kilo of een liter tillen (opletten met theewater of soep opzetten) en ik moest 's middags gaan rusten. Geestelijk vond ik het geen belasting want de eierstokken zaten er gewoon nog dus kwam ik niet vervroegd in de overgang. Na een paar weken voelde ik me weer helemaal genezen en dat kan ik van de bypass niet zeggen. Dat komt nooit meer goed :(