Veel mensen merken niet dat hun ogen slechter worden – omdat het heel geleidelijk gaat – en dragen een bril of lenzen met de verkeerde sterkte. Voor de ogen kan dat niet veel kwaad; die gaan daardoor niet verder achteruit.
Maar dat wil niet zeggen dat je goed kunt zien. En als je onvoldoende ziet, functioneer je minder goed. Je kunt allerlei klachten krijgen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid of branderige ogen. Daarnaast kunnen lichamelijke problemen ontstaan, bijvoorbeeld nek- en rugklachten. Oogcontrole is daarom niet alleen belangrijk om goed te kunnen blijven zien, maar voor je ­hele functioneren.”

----------------------------------------------------------
'Foute bril bij een op drie kinderen'

Hierdoor krijgen zij vaker hoofdpijn en concentratieproblemen.

Bijna 10 procent van hen komt als gevolg hiervan op een lager schoolniveau terecht dan nodig is.

Ouders zouden hun kinderen vaker moeten laten testen op oogafwijkingen.

Dr. mr. Theo Hendricks, die promoveerde op het onderwerp 'geringe refractiefouten bij kinderen' aan de Universiteit van Maastricht, onderzocht 2500 kinderen met een bril in de hoogste groep van de basisschool en vergeleek hun oogresultaten met hun Cito-score.

Van deze kinderen bleek 30 procent niet de juste bril te hebben. Tien procent van deze brildragers had volgens het onderzoek een lager schooladvies voor het vervolgonderwijs gekregen dan nodig was, dus bijvoorbeeld vmbo in plaats van havo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is slecht.
De afwijking aan je ogen wordt gecorrigeerd door je bril.
Door een verkeerde sterkte bril wordt verkeerd gecorrigeerd.
Je ogen zullen dus verkeerd scherpstellen / accomoderen.
Dit kan op zijn minst zeer vermoeiend werken, omdat je ogen continue aan het focussen zijn.

Als brildrager spreek ik in deze uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebruik je een bril van bijvoorbeeld -2 (voor in de verte) om mee te lezen dan moeten je ogen zich nog steeds aanpassen naar die + 3 die nodig is om op korte afstand scherp te kunnen zien. Door de bril moet je nu dus geen 3 diopters overbruggen maar 5!

Hoe sterker je bril is hoe meer je ogen zich moeten inspannen op de andere afstanden waar de bril niet voor gemaakt is. Daardoor gaan je ogen verder achteruit.

Een -bril veroorzaakt spanning als je ermee dichtbij kijkt, een +bril veroorzaakt spanning als je ermee in de verte kijkt.

Als je jong bent kunnen je ogen makkelijk een groot aantal diopters overbruggen. Je ooglens is soepel genoeg. Laat je je ogen dit voortdurend doen (wat met een bril of lenzen het geval is!) dan kun je je wel voorstellen dat je oogspieren op den duur verkrampen. Dan merk je dat je zicht in de verte niet meer zo scherp is als toen je je bril net kreeg.