Ik heb informatie voor je gevonden in dit onderzoek: http://tinyurl.com/7dtx9np

Het lijkt erop dat dyslexie een heterogeen kenmerk is: in de ene familie of populatie wordt het veroorzaakt door een ander gen dan in de andere. Dat maakt het beantwoorden van je vraag al lastig.

Over het x-chromosoom: In verschillende studies zijn verschillende chromosomale regio’s gevonden waarin genen moeten liggen die van invloed zijn op lees- en/of schrijfvaardigheid. Inmiddels zijn regio’s aangewezen op chromosoom 1, 2, 3, 6, 15 en 18 (zie Tabel 2). Onze eigen voorlopige resultaten suggereren ook nog een lokalisatie op het X-chromosoom. Dus er KAN een vorm op het x-chromosoom liggen.

Recessief: ook dat is mogelijk: . In sommige gevallen komt de erfelijke vorm van de aandoening echter niet tot expressie, hoewel de genetische factor wel in het DNA aanwezig is. De niet-dyslectische ouders kunnen dan toch een erfelijke factor (allel) voor dyslexie bij zich dragen en hebben doorgegeven aan hun kind.

Samenvatting van het onderzoek:
Erfelijke aanleg is een belangrijke risicofactor voor dyslexie. Eerstegraads familieleden van dyslectici hebben een grote kans om zelf ook dyslectisch te zijn. Genetisch onderzoek heeft aangetoond dat er veel genen betrokken moeten zijn bij lees- en schrijfvaardigheid. Een afwijking in slechts één van die genen kan echter al voldoende zijn om dyslexie te veroorzaken. In verschillende talen spelen waarschijnlijk dezelfde genen een rol. Het grote aantal betrokken genen en het feit dat niet alle dragers van een erfelijke factor voor dyslexie ook echt dyslectisch zijn, maken het moeilijk de betrokken genen te identificeren. Tot dusver is er dan ook nog geen specifiek ‘dylexie-gen’ gevonden. Wanneer de betrokken genen zijn gevonden, zal het nog een grote uitdaging zijn hun rol in de hersenontwikkeling en met name in de ontwikkeling van lees- en schrijfvaardigheid te ontrafelen.