hoe gebruiken mensen zonder handen een computer en hoe krijgen ze hier hulp bij (hoe roepen ze die hulp op)?

Ik moest dit onderzoeken voor een werkstuk op school

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het op moet zoeken voor school, betekent dat volgens mij niet dat je hier je vraag door andere moet laten opzoeken...Kijk eens op www.google.nl, er is echt super veel over te vinden...

Antwoorden (3)

Spraakherkenning is een goede methode, of het bedienen van een toetsenbord met een aanwijsstok aan een hoofdband, voet of de arm.

Mbt de hulp weet ik niet goed wat je bedoeld, maar als mensen niet zelfstandig een hulpmiddel voor spraakinvoer of andere alternatieve toetsenbordinvoer kunnen gebruiken, hebben ze vaak ook bij andere dingen veel hulp nodig. Dit zijn dan over het algemeen mensen die niet geheel zelfstandig wonen. Zij wonen vaak in een verpleeghuis, een woonvorm, of in ADL-clusterwoningen, waarbij je zelfstandig woont maar er hulp oproepbaar is via een intercom. Ook is het soms mogelijk om hulp op afroep te realiseren via de thuiszorg of PGB-zorg.

Ik zal nog even wat linkjes voor je zoeken van diverse hulpmiddelen voor het gebruik van PC.

Toegevoegd na 17 minuten:
Nou, ik kan even niet dat specifieke hulpmiddel voor je vinden dat ik bedoelde, dat is speciaal voor mensen zonder handen, een typespalk op een draadframe dat om de onderarm past. Maar goed, hier vind je een gewone typespalk: http://www.hulpmiddelen24.nl/typehulp-vitility-p-692.html Die gaat om je hand heen, voor mensen met weinig kracht in hand of vingers. Zoiets bestaat dus ook voor aan de onderarm. Maar met veel hand- en onderarmprotheses kun je ook wel een beetje typen.

Verder raad ik je aan eens te kijken op de site van RDG Kompagne, en dan categorie computer: http://www.kompagne.nl/category.asp?catid=3 . Onder o.a. 'tekstinvoer' vind je allerlei intelligente schakelaars die te bedienen zijn met hoofd, elleboog of voet(en), en waarmee je o.a. tekst kunt invoeren. Ook zie je er allerlei speciale toetsenborden of toetsenbord overlays, zo kun je een toetsenbord zo aanpassen dat je minder gauw een verkeerde toets aantikt als je typt met een typespalk of bijvoorbeeld een aanwijsstokje op het hoofd. Je vindt er ook mogelijkheden voor oogbesturing en spraakherkenningsprogramma's.

Als je zoekt via google, vind je natuurlijk nog veel meer soorten hulpmiddelen en aanpassingen op dit gebied. Je kunt ook kijken op patiëntenfora voor mensen die één of beide handen missen, of voor mensen met een hoge dwarslaesie of een spierziekte, die kunnen soms ook hun armen niet of bijna niet kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik ken trouwens ook iemand die z'n computermuis - in de vorm van een trackball - vooral met zijn neus bedient. Er zijn dus legio opties, afhankelijk van de mogelijkheden en voorkeuren van de gebruiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben vooral op zoek naar de manier waarop deze mensen door het leven gaan die deze hulpstukken niet gebruiken (de hulpstukken is niet het grootste probleem om te vinden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je hooguit proberen met je voeten te typen. Maar schets eens een voorbeeldsituatie, wat beperking of handicap zie je precies voor je? Wat kan iemand wel, en wat niet?
spraakherkenning of ze kunnen de computer besturen met een hersengolvenband of kunnen goed met hun tenen de computer besturen. De meet handlozen kunnen hun tenen los van elkaar bewegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hersengolvenband? "ja" en "nee"-commando's zijn redelijk betrouwbaar te geven via ecg-signalen na een flinke inleertijd, maar echt nog niet toe te passen in huis-tuin-en keuken PC gebruik. Er worden experimenten gedaan met elektroden die individuele letters kunnen oppikken, maar daarvoor moeten de elektroden aan de binnenkant van de schedel geplaatst worden. Dat is dus echt niet een hulpmiddel dat je gebruikt als je geen armen hebt. De technologie is in de eerste plaats nog helemaal niet bruikbaar in de thuissituatie, en in de tweede plaats is zoiets absoluut niet nodig voor iemand die voeten, mond, hoofd en spraak kan gebruiken. (En misschien armen, het is mij nog altijd niet duidelijk over welke handicaps VS het nu heeft.) Je laatste opmerking klopt wel, maar geldt vooral voor mensen die geboren zijn zonder handen of op jonge leeftijd hun handen of de functie daarvan zijn kwijtgeraakt. Die ontwikkelen vaak een lenigheid en coördinatie over hun voeten en tenen die vele malen groter is dan die van de meeste mensen die wél de beschikking over hun handen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die band had ik een aantal weken ergens gelezen. Ik wist niet dat het niet gebruikt werd ik dacht dat dit al wel het geval was. Hiervoor mijn excuses.
Ik heb een video gezien over breinaansturing waarbij iemand die haar handen niet kan gebruiken licht en geluid aanstuurt met het brein.

Het werkte heel goed alleen voor de headset zoeken ze nog iets wat beter blijft zitten. Ik werk zelf in de zorg en weet dat er meer bij komt kijken dan techniek alleen.

De breinaansturing heet Carebro en het komt uit Groningen.