Gaat de lichamelijke aftakeling bij overmatig alcoholgebruik 'slechts' sneller naarmate er méér gedronken wordt, of komt er dan ook meer bij kijken?

Ter verduidelijking van mijn vraag:
Bij 'overmatig alcoholgebruik' (dagelijks 20 consumpties bijvoorbeeld) kunnen zich allerlei klachten ontwikkelen. Ik vraag me af of er bij 'zéér overmatig alcoholgebruik' (bijvoorbeeld 35 alcoholische consumpties) dezelfde klachten ontwikkeld worden (maar dan sneller) of dat er dan óók nog andere symptomen de kop op kunnen steken.

Ik kan nergens op internet iets vinden over structureel (meerdere malen per week) dergelijk grote hoeveelheden drinken en de mogelijke klachten die ontwikkeld worden.
Omdat ik er niets over kan vinden, zou ik de conclusie willen trekken dat het 'slechts' in een sneller tempo zou plaatsvinden, dan wanneer er minder gedronken zou worden. Maar ik vraag mij af of deze conclusie wel juist is...

Weet jij het antwoord?

/2500

Binge drinken: Veel in korte tijd. Een vorm van overmatig drinken is binge drinken. Dit is het drinken van grote hoeveelheden alcohol bij één gelegenheid (binge is Engels voor braspartij). U bent te typeren als bingedrinker als u als vrouw (wel eens) binnen een paar uur 4 of meer glazen en als man wel eens 6 of meer glazen drinkt. Het maakt daarbij niet uit of u 6 of 20 glazen drinkt en hoe vaak u dit doet. Overmatig drinken wordt probleem drinken als het drinken van te grote hoeveelheden gepaard gaat met allerlei lichamelijke, psychische en sociale problemen. Als alcohol wordt gebruikt als ontsnapping aan problemen en alledaagse spanningen en als vlucht uit de realiteit (functie).De drinker krijgt last van controleverlies en doet vergeefse pogingen om te stoppen(controleverlies) Dit kan zelfs zover gaan dat drank slechts een middel is om te overleven: er wordt louter gedronken om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en men raakt verslaafd aan alcohol. De functie omkeren, een andere manier vinden om met spanningen om te gaan, op basis van eigen mogelijkheden, is dan de uitdaging van de probleemdrinker. En doet recht aan het zelfrespect. Verschijnselen bij overmatig gebruik: •Slaapproblemen •Een verstoord dag- en nachtritme •Onregelmatig eetpatroon •Verminderde zelfzorg •Verminderde eigenwaarde, depressief •Stemmingsstoornissen, meer angstig of achterdochtig •Afspraken niet na kunnen komen , verminderde prestaties in werksituatie •Verminderde interesse in anderen, hobby's, activiteiten •Verandering in gedrag; passiever of juist meer agressie •Relatieproblemen Toegevoegd na 35 seconden: http://www.gripopalcohol.com/alcohol Toegevoegd na 55 minuten: Je moet deze andere site eens bekijken dan zie je wat kunt krijgen aan lichamelijke klachten bij overmatig alcoholgebruik. http://www.alcoholondercontrole.nl/2148/Lever-en-alcohol.html

Deels in elk geval wel. Waar Korsakov (alcoholgerelateerde dementie) vroeger vooral bij oudere alcoholisten voorkwam, zie je het nu zelfs al bij jonge mensen. Hier een artikel over een kliniek uit 2008, die in tien jaar tijd de gemiddelde leeftijd van patiënten zag dalen van 68 naar 58. Daar wordt ook iemand genoemd van 29 die al aan Korsakov lijdt. Tegenwoordig is 35 geen extreme leeftijd meer om Korsakov te krijgen, onder andere door het comazuipen van jongeren. Daartoe zul je in de jaren ervoor extreem gedronken moeten hebben (met alle gevolgen van dien: iemand eet dan slechter want geen honger, en/of geen geld voor goed eten, en/of een verstoorde leverfunctie, enzovoorts).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100