Wat kan de oorzaak zijn van deze stuiptrekkingen?

k zit gewoon rustig op mijn stoel en ineens trekt bijvoorbeeld mijn rechterbeen ineens op. Het is niet heel erg, maar wel duidelijk te zien. Ik heb dit vooral bij mijn armen, benen en nek. Ik heb dit altijd al gehad, maar op sommige momenten is het gewoon erger dan andere momenten, wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/soort-stuiptrekkingen-voet.76439

Het beste antwoord

Wat je beschrijft klinkt een beetje als slaapschokken, maar blijkbaar heb jij dat ook overdag. Gebruik je nog ADHD-medicatie (dexamfetamine, ik herinner me daar een vraag over van je, een tijdje geleden)? Daar zijn dit soort verschijnselen een bekende bijwerking van. Daar kun je ook last van krijgen als je het middel al wat langer gebruikt en je het nooit eerder hebt gehad, al is dat wel iets minder logisch.

Als het echt alléén gebeurt als je bijna in slaap valt of even wegzakt (bijna in slaap valt) overdag, dan kun je er eigenlijk wel zeker van zijn dat het niets bijzonders is. Als het overdag voorkomt, kan het diverse oorzaken hebben. Bij lichte vormen (als het dus af en toe voorkomt) kan het komen door stress, vermoeidheid, en het kan dus ook een bijwerking zijn van medicatie. Ik weet niet óf je die dexamfetamine nog gebruikt en of je eventueel andere medicatie gebruikt, maar er zijn meer middelen, vooral voor psychiatrische aandoeningen, die dit als bijwerking kunnen geven.

Bij vooral de meer ernstige vormen zou de oorzaak ook neurologisch kunnen zijn. Je kunt denken aan een vitaminetekort (bijvoorbeeld B12), een vorm van epilepsie of een andere neurologische ziekte. Je denkt vooral aan neurologische aandoeningen als de spiertrekkingen erger worden of meer voorkomen wanneer je probeert een doelgerichte beweging te maken, zoals wanneer je iets wilt pakken of als je opstaat. Als het juist voorkomt wanneer je je ontspant of probeert te ontspannen, is de oorzaak waarschijnlijk onschuldig.

Hoewel de kans groot is dat jouw 'schokjes' een bijwerking zijn van medicatie en in mijn oren niet heel zorgelijk klinken, is het altijd verstandig om dit soort 'nieuwe' verschijnselen te bespreken met je behandelend arts. Ook als het een bijwerking is van je medicatie, is het handig als je arts (waarschijnlijk huisarts of psychiater) daarvan op de hoogte is. En als het iets is dat ineens uit het niets is gekomen, als het de laatste tijd erger is of erger wordt, als je er heel vaak last van hebt of als je je er zorgen over maakt, dan zou je sowieso een afspraak moeten maken met je huisarts, zodat die kan beoordelen wat de mogelijke oorzaken zijn en zelf verdere onderzoeken kan aanvragen of je indien nodig kan doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik gebruik nu nog steeds dexamfetamine, de laatste week is het wat erger geworden, maar ik slik het al een tijdje, en voor dat ik het slikte had ik het ook al
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ben je de laatste tijd erg moe, slaap je wat minder of sta je onder stress? De medicatie kan trouwens ook een rol spelen als je de klachten al hád: doordat het op een bepaalde manier inwerkt op je hersenen, kan het ervoor zorgen dat je het net iets sneller hebt dan dat je het anders zou hebben. Maar het feit dat je de klachten al langer hebt, maakt een onschuldige oorzaak wel vrij waarschijnlijk. Wat is trouwens 'erger'? Hoe vaak heb je dit ongeveer per uur, of per dag? Het klinkt niet ernstig hoor, ik heb er zelf ook last van. Volgens mij ook altijd al gehad, en het is duidelijk erger in de middag/avond bij mij, en nog sterker als ik laat naar bed ga, m'n ene medicatie begint uit te werken of ik m'n ander medicatie wat meer nodig heb, en als ik moe of overbelast ben. Misschien is het ook daarom dat ik me er niet snel zorgen over zou maken, maar als jij dat wel doet, of als het echt duidelijk erger is dan eerst, of als je echt vaak dingen uit je handen laat vallen of over de vloer strooit hierdoor, dan zou ik zéker even bij je huisarts langsgaan.

Andere antwoorden (1)

Dit kan ook een lichte tinteling zijn of een plotselinge gedachte die door je hersens schiet zonder dat je er zelf bij stil kunt staan. Een super snelle actie reactie van je lichaam dus.