Ik weet uit eigen ervaring dat dikke mensen het helemaal niet (allemaal) als positief ervaren als dat wordt gezegd.
Er zijn genoeg dikke mensen die helemaal niet gelukkig zijn met hun figuur en ook moeite doen om wat kilo's kwijt te raken.
Als zij op visite zijn en ze krijgen iets aangeboden en ze weigeren dan is men gauw geneigd om te zeggen: "Ach, neem nog wat joh, doe niet zo ongezellig, wat maakt het uit".
Kijk maar eens diep in de ogen van die gezellige dikke mensen en lees wat daarachter schuil gaat.
Ik vind dat je daar voorzichtig mee om moet gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat zijn ze vaak ook... ze doen overal gezellig aan mee..maken zich niet druk om de lijn.
Ik sla altijd alles af op een feestje..omdat ik geen gram aan wil komen..maar dat is inderdaad niet zo gezellig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik niet van jou verwacht, want ik vind je wel gezellie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat ben ik ook...maar het nee zeggen maakt je tot een zeurpiet..dat is overigens alleen het eetgedeelte hoor wat ik afsla... drank nooit;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezellig zijn zit niet in (mee)eten hoor :-)
Dikke mensen kijken niet zo nauw, die eten alles... Dus zie zaniken, niet die mauwen niet, die eten gewoon alles wat ze voorgeschoteld worden... En dat is heel gezellig...

Een dunne pietlut, die eet dit niet en wil dat niet enz enz... Dus dat is altijd gewauwel, dus dat is dan weer niet gezellig...

Het is helemaal niet zo in werkelijkheid, maar zo gaat het verhaal wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt omdat dikke mensen helemaal op kunnen leven van lekker eten en een drankje.Dan kan het zijn dat ze gezellig overkomen.Maar er zit een addertje onder het gras , als ze weer "alleen"zijn en op de weegschaal hebben gestaan weer een dipje kunnen krijgen .Ze schrikken dan toch van het overgewicht en kunnen ook diep ongelukkig zijn.Dus het is niet altijd waar.

Toegevoegd na 7 minuten:
By the way ..ik ben een slanke maar ook gezellig hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het beantwoorden van deze vraag ga ik "Kweenie" even citeren die bij deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/dikke-mensen-gezelliger.11882
antwoorde:

"Volgens mij is dit net zoiets als het domme blondje. Het zijn ideeën die een eigen leven gaan leiden en daardoor de beeldvorming werkelijk beïnvloeden."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom op mijn werk heel veel mensen tegen,en eigenlijk nog nooit iemand tegengekomen die dik was en slechte zin had,en je kunt er vaak veel makkelijker mee praten en meer tegen zeggen,meer mee( ouwehoeren) lolmaken in goed nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het wordt gezegd om dikke mensen wat te compenseren, omdat dik vaak niet als positief wordt gezien.
in werkelijkheid heb je natuurlijk zat chagrijnige dikkerds, en gezellige dunnerds.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ooit was ik heel dik en nu ben ik redelijk slank.
En ik ben even gezellig gebleven, maar het is wel gezelliger vind ik als je alles kunt eten, iets wat nu niet meer kan.
Ik word er niet minder gezellig door in mijn geval, maar ik kan me voorstellen dat het wel zo werkt.
En ja, ik zo o zo graag alles willen eten waar ik zin in heb, dat zou ik het zelfs veel gezelliger vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een stereotypering, niets meer en niets minder. Maar het is natuurlijk helemaal niet waar, want gewicht staat los van je karakter. Je kunt wel argumenten verzinnen als 'dikke mensen slaan hapjes niet af', maar dan zijn er ook argumenten te verzinnen waarom dikke mensen juist ongelukkig zouden zijn. Eten wordt vaak geassocieerd met gezelligheid, maar waarom eigenlijk? De gezelligheid zit hem juist in het samenzijn, hoeveel of hoe weinig je dan eet is helemaal niet van belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit vaak zo is. Ze zeggen niet voor niks gezellige dikkerd, maar nooit gezellige dunnerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Purtje;

Dikke mensen worden door 'de anderen' vaak toch een beetje meewarig bekeken. Veel dikkertjes zijn echter helemaal niet ongezond en zitten goed in hun vel en zijn dus waarschijnlijk echt wel optimistisch en positief, maar er zijn er genoeg die krampachtig een masker van vrolijkheid en gezelligheid ophouden om zich maar niet voor hun lijf te hoeven verontschuldigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat voor een groot deel ook vaak zo is ; dikke mensen zijn niet geobsedeerd door hun gezondheid (dat is wel duidelijk), nemen gezellig een hapje of een glaasje mee, en omdat je door je omvang toch een manier moet vinden om geaccepteerd te worden door je omgeving, zijn ze vaak grappig, hebben veel zelfspot, en daarnaast stralen ze vaak iets liefs (moederlijks/vaderlijks) uit. En het is altijd prettig om mensen in je omgeving te hebben die op dat gebied niet met je concurreren ; zo ben ik in mijn dunne periodes (die ik ook gehad heb) echt vriendinnen kwijtgeraakt door jaoezie. Vooral als mijn man me slank nog steeds leuk bleek te vinden...Dikke mensen zijn 'veilig'.

Overigens geldt dat lang niet voor alle dikke mensen hoor !! Net zoals niet alle dunne mensen geobsedeerde, saaie droogstoppels zijn. Maar zo is het vooroordeel wel een beetje in de wereld gekomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, als HUN man me slank nog steeds leuk bleek te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gedrag draagt dus niet bij aan gezelligheid, en daarom denk ik dat dikke mensen dus eerder gezelliger overkomen. Komt nog bij dat ik vind dat een dikke mens een zachtere uitstraling heeft als een mager iemand en dus vriendelijker en gezelliger overkomt bij het visuele contact.