Hoe heet de stof in tandpasta voor gevoelige tanden?

Het gaat dus om de stof die helpt tegen gevoelige tanden. Bijvoorbeeld in sensodyne tandpasta.

8 jaar geleden
in: Gebit
5.2K

Antwoorden (2)

De stoffen strontiumchloride, kaliumnitraat of formaldehyde hebben een gunstige werking bij gevoelige tanden. Ze kunnen de blootliggende dentinekanaaltjes afstoppen.
Ook tandpasta's met zeer hoge fluorgehalte kunnen tandgevoeligheid verminderen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ter info:
In Sensodyne zit strontiumchloride.
In Sensodyne F gel zit kaliumchloride.
In OralB Gevoelige tanden en Prodent Sensitive zit kaliumnitraat.

Toegevoegd na 2 dagen:
De oorzaak van dentine-overgevoeligheid is nog steeds hypothetisch. Gebaseerd op deze
veronderstellingen zijn richtlijnen ontwikkeld voor chemische materialen die de gevoeligheid
moeten bestrijden.
De actieve bestanddelen van toe te passen therapeutische middelen zouden de volgende eigenschappen moeten hebben:
1) afsluiten van dentinekanalen;
2) stollen of neerslaan van tubulaire vloeistoffen;
3) het stimuleren van de vorming van secondair dentine;
4) het blokkeren van de neurale respons van het wortelkanaal zenuwweefsel.
Op basis van bovenstaande zijn enkele middelen in tandpasta’s en spoeldranken verwerkt voor de behandeling van dentine-overgevoeligheid: strontiumchloride, kaliumnitraat, kaliumcitraat, (dibasic) natriumcitraat, formaldehyde, natriumfluoride, natriummonofluorfosfaat en tinfluoride.

Tot nu toe lijken er geen onderzoeken te zijn die een duidelijk en consistent anti-overgevoeligheidseffect aantonen voor welk tandpasta-ingrediënt dan ook. De placebo-effecten zijn opmerkelijk groot bij sommige van deze bestanddelen.
Methodologische inconsequenties tussen de verschillende studies maken het moeilijk om algemene conclusies te trekken. Dit als gevolg van verschillen in de onderzoekopzetten, methodes om symptomen vast te stellen en het gebrek aan geschikte controles.
SimonV
8 jaar geleden
De formules van Sensodyne, die kalium bevatten, werken door de zenuwprikkels te onderbreken.
Sensodyne Rapid bevat strontiumacetaat. Het strontium in Sensodyne Rapid sluit de blootliggende tubuli, binnenin het tandbeen, af en helpt zo te beschermen tegen gevoelige tanden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sensodyne tandpasta werkt ook met actieve ingrediënten zoals de NovaMin®-technologie of strontiumacetaat om gevoelige tanden te verlichten.
Wanneer NovaMin in contact komt met speeksel komen er calcium- en fosfaationen vrij, wat de natuurlijke mineralisering van blootliggend dentine verbetert door de vorming van een beschermende laag over het blootliggend dentine en in tubuli. Deze mineralen vormen een laag hydroxylcarbonaatapatiet op de tand, een mineraal dat de harde, anorganische samenstelling van tanden en kiezen nabootst.