haar groeit gewoon door, maar het wordt geen meters lang dus je merkt het niet.

daarbij breekt er weleens een haar of wat af, wordt het korter omdat er wrijving is door de kleding bv.

je ziet dus dat het #ook# groeit als je het geschoren hebt.

eigenlijk klopt je vraag dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de vraagsteller bedoelt, is waarom het harder gaat groeien nadat je het scheert. De vraag is dus wel goed, maar dit antwoord niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik lees zoals het er staat tieske j. en niet zoals jij het kan lezen of interpreteren. ;-) maar goed, een 'antwoord' vanuit de andere invalshoek: haar groeit niet harder door het wel of niet af te scheren, het #lijkt# harder te groeien.
er zit geen lengte sensor in een haar die een signaal afgeeft aan de haarwortel: op volle kracht!!! het scheermes/apparaat, de harststrip etc is er weer langsgeweest! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, haar is dood weefsel. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hoofdhaar gewoon veel langer groeit dan ander haar. Dat heeft niet zo te maken met afbreken of kleding anders zou je altijd hele lange en korte haren hebben. Ook wenkbrauwen worden niet zo lang en schaamhaar ook niet. Er zit gewoon een verschil in groeiduur (een hoofdhaar kan geloof ik 7 jaar lang doorgroeien).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle
vraag een kapper maar eens naar meer info en of kleding en ander wrijving invloed heeft op de lengte van het haar. 'dode punten' komen niet voor niets vaker voor bij langer haar: het heeft meer te voorduren, helemaal als het op of over de schouder hangt. uitgaande op jou verhaal (hoofdhaar groeit gemiddeld 1,25 cm per maand) zouden er geen mensen bestaan met langer haar dan 105 cm. wimpers worden bv wel minder lang dan hoofdhaar, maar ook per persoon zit hier verschil in wat het maximum van de lengte betreft. @Keesvi dank je voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik vind het een goed antwoord. Dus van mij een plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld groeit haar 7 jaar inderdaad maar er zijn altijd uitzonderingen (naar boven en naar beneden). Wimpers/wenkbrauwen worden 'wel minder lang' dan hoofdhaar? Kom op zeg, de maximale lengte van de wimpers/wenkbrauwen haal je al in 2 mnd hoofdhaargroei... Hoe kun je nog roepen dat de lengte van je beenhaar te maken heeft met kleding (kinderen in de zomer in korte broek krijgen echt niet opeens langer beenhaar) als je wenkbrauwen/wimpers (geen kleding) zo kort blijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle
#huhum#
geloof niet dat je snapt wat ik bedoel maar als je op deze manier reageert ben ik gemotiveerd om het op een andere manier uit te leggen voor je. laten we het erop houden dat je gelijk hebt pelle, blijf het vooral in de context zien zoals jij deze aangeeft. een fijne dag verders!! @haelenaar
bedankt voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NIET gemotiveerd dus moet het zijn, maar kan het wel even samenvatten vanuit jou visie (of hetgeen wat ik met mijn antwoord zou moeten zeggen volgens jou) beenharen knappen niet af omdat bv een jeans erlangs schuurt, er is op een andere manier ook geen sprake van enige wrijving. haar groeit gewoon 7 jaar lang door (heb het even niet over de activiteit van het haarzakje) en het blijft echt onbeperkt groeien.
elke soort haar groeit dus gewoon even lang door, er zijn geen maximale lengtes. onderling zijn er geen verschillen, ook niet van persoon tot persoon, en kinderen hebben hetzelfde (dikte, hoeveelheid, structuur) beenhaar dan elke andere volwassen persoon dan ook.
in de zomer groeit haar beslist niet harder dan in de winter want de zon en warmte kan dit proces onmogelijk versnellen. kortom, mocht het je om het gelijk gaan wat er te behalen zou zijn hier: bij deze, je hebt helemaal gelijk, op elk punt en voor de volle 100% (zo, en nu ga ik naar de kapper om de dooie punten even te laten snoeien... van mijn hoofdhaar wel te verstaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap werkelijk niet wat je nu zegt. Je zegt dat je mijn visie samenvat? Als dat zo is: ik geloof helemaal niet dat elke haar 7 jaar groeit en dat er geen verschillen zijn onderling en dat er geen verschillen zijn in haar en dat het in de zomer wel of niet sneller groeit (wel dragen kinderen dan veel meer een korte broek dus dan zouden haren langer moeten worden als ik JOUW theorie volg). Als jij nu eens antwoord geeft op de volgende vragen komen we misschien wat verder (of je had meteen met linkjes kunnen komen ter bewijs): 1 Waarom worden wimpers/wenkbrauwen niet zo lang als hoofdhaar?
2 Jouw antwoord op vraag 1 kan niet zijn dat het door schuren van kleding komt dus waarom zouden beenharen, armharen, schaamharen en okselharen zoveel korter blijven dan hoofdharen als je die niet knipt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(jij had ook gelijk met linkjes kunnen komen toch als je dingen weerlegt) maar okay, ik doe nog een poging. 1 lengte van het haar is genetisch en hormonaal bepaald. de haarcyclus is medebepalend voor de haarlengte
(dus geen standaard 7 jaar)
elke cyclus is weer anders maar feit is: hoe langer het kan groeien, hoe langer het #kan# worden. (wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk lang wordt, zie 2) 2 ik had het niet over schuren i.c.m. lengte van het haar, maar afknappen van bv beenhaar door het dragen van een spijkerbroek (of andere wrijving)
net als het haar wat op schouders hangt veel meer te verduren heeft (eerder zal afbreken en splijten) dan kort haar, terwijl dit helemaal niets hoeft te zeggen over de levensduur van het haarzakje. waarom het ene haar dus korter blijft dan het andere: dat heb ik net geprobeerd uit te leggen bij het eerste punt. wat ik dus al eerder aangaf: er zijn meerdere factoren die de lengte van een haar kunnen bepalen, maar ook externe factoren kunnen invloed hebben op de lengte van het haar. hoop dat je snapt wat ik bedoel.
(wil best wel uitleggen hoor, maar beslist niet op een basis van 'kom nou zeg, en 'hoe kan je roepen dat', want dan komt het heksje in me boven, en dan krijg ik haar op mijn tanden van nog en onbekende samenstelling en soort. :) hier een link voor meer info, maar met google moet er meer te vinden zijn
http://www.alles-rondom-haren.com/een-gezonde-sterkehaargroei/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even snel: wie stelt bewijst. Jij komt met iets dus jij moet met linkjes komen anders krijg je dat iemand zegt dat kabouters bestaan en dat als iemand het daar niet mee eens is te horen krijgt dat die maar moet bewijzen dat ze niet bestaan. 1 hoofdhaar groeit 1-6 jaar (dus mijn max van 7 jaar was helemaal niet zo gek). Ik vind niet dat je echt een antwoord geeft op waarom wimpers/wenkbrauwen zoveel korter blijven dan hoofdhaar maar waarschijnlijk bedoel je dus dat de plek van waar het haar groeit bepaalt hoe lang het wordt door genetisch/hormonale oorzaken mbt de haarcyclus. Dan zou het toch ook gewoon kunnen dat die genetische/hormonale haarcyclusverschillen bepalen dat been-, arm-, schaam- en okselharen, net als wimpers en wenkbrauwen korter blijven dan het hoofdhaar? Natuurlijk breekt er wel eens een haar af, net als bij het hoofdhaar maar als alleen afbreken/schuren de oorzaak is van het korter blijven van beenhaar dan zouden er dus ook echt ook lange been-, arm-, oksel- en schaamharen moeten zijn maar ze blijven allemaal (net als wimpers en wenkbrauwen zonder invloed van kleding) veel en veel korter dan het gewone hoofdhaar. Verder heb je het vooral over harde spijkerbroeken maar dat kan al niet de oorzaak zijn van het korter blijven van okselhaar en armhaar (veel minder harde stoffen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
a) ik moet niets en wat jij denkt toe te passen vind ik helemaal leuk maar daar blijft het bij. (heb een link gedaan omdat je dat vroeg dus wat mij betreft is dat in ieder geval klaar) uitleg over kabouters, sorry maar daarvoor heb ik écht niet genoeg fantasie en vind een dergelijke vergelijking nogal overtrokken. b) wat snap je niet van mijn uitleg onder punt 1 op jou vriendelijke verzoekje? c) wat snap je niet aan het feit dat ik uitleg dat lengte van het haar bepaald wordt door genetische eigenschappen, hormonale invloeden en de haarcyclus, maar dat ondanks dát haar ook kan breken, beschadigen en als VOORBEELD hiervan een spijkerbroek noem, maar ook haar wat over/tegen schouders schuurt? nogmaals: wat jij denkt moet je zelf weten, maar als je het voor mij in wil vullen of het uit het context haalt is helemaal prima hoor, maar doe dan geen poging dit soort onzin naar mij terug te koppelen/bij mij neer te leggen.
spijtig dat ook deze uitleg zijn doel mist.
ik wil het hier graag bij laten, ook vanwege de reden dat het toontje wat je aanslaat mij niet bevalt. nogmaals: fijne dag verder!
Je haar gaat niet doorgroeien omdat je het scheert. Wel zie je een verschil omdat het nieuw uitgroeiende haar dikker is: simpelweg omdat het nieuw is en nog niet afgesleten, zoals haar dat al langer op je been zit, wel is.
Zeker als je donker haar hebt en/of een lichte huid, valt dat meer op.
Harsen is dan misschien een betere optie (dan ben je er langer vanaf).