Is het gevaarlijk (eventueel hersenbeschadiging, effect op intelligentie rtc.) om met één vinger en heel veel kracht op en rond de slaap te drukken?

In de afgelopen weken is er met veel kracht een aantal keer met één vinger hard op en rond mijn slaap gedrukt. Is dit eventueel schadelijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K
TurfGraver
7 jaar geleden
Je zou bloeduitstortingen (blauwe plekken) kunnen krijgen. Gaat wel weer weg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Schadelijk of niet schadelijk, het is wel een heel vreemde gewoonte om zoiets bij anderen te doen, zeker als het de bedoeling is die ander pijn te doen. Ook als men het bij zichzelf doet en denkt dat het schadelijk kan zijn, vind ik het een maffe gewoonte.

Het beste antwoord

Drukken op de slaap is op zich niet erg schadelijk, al kan de huid en het onder de huid liggende weefsel natuurlijk plaatselijk beschadigen als je hard of lang genoegd drukt. Dat is het zelfde als de rest van het lichaam; er ontstaat roodheid, zwelling en/of een blauwe plek. Die schade is meestal niet blijvend. Effect op de hersenen heeft het niet, door de beschermende werking van de schedel.

Een harde klap op de slaap kan wel ernstige gevolgen hebben, want het is een van de zwakkere plekken in de schedel. Als de schedel op die plaats breekt kunnen de bloedvaten in de hersenen (arteria meningea media) beschadigen, met een ernstige bloeding tot gevolg. Omdat het bloed niet weg kan ontstaat een epiduraal hematoom, een bloeduitstorting tussen de schedel en de hersenen. Hierdoor ontstaat druk op de hersenen. Daarvan kunnen bewustzijnsstoornissen, uitvalverschijnselen en zelfs de dood het gevolg zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

zolang ze niet door je schedel geprikt hebben is er niets aan de hand. Je schedel zit er niet voor niets, maar om je hersenen te beschermen tegen druk van buitenaf
anneliez
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar waarom is het dan mogelijk om iemand te doden door op de slaap re slaan?
TurfGraver
7 jaar geleden
Omdat daar een dunne plek in de schedel zit Peter. Maar je moet dus dan wel zo hard slaan dat je door de schedel heen slaat.