Het belangrijkste is dat de bril past bij de afwijking van je ogen. In de praktijk blijkt dat het meten van een afwijking niet heel makkelijk is en dat het dan ook niet bij iedere zaak even goed gebeurd. Er wordt dan ook onderscheid gemaakt tussen brillenwinkels en opticiens. dit heeft veel te maken met het opleidingsniveau van het personeel. Uit testen blijkt dat de budget ketens het vaker bij het verkeerde eind hebben dan de opticiens. Er zijn echter ook uitzonderingen. Ik zou dan ook zeggen om je ogen eerst bij een goede opticien te laten meten. Als je twijfelt kun je nog bij een ander voor een second opinion gaan.

Als je eenmaal weet wat ongeveer je afwijking is ben je beter in staat om te beoordelen of de meting van de goedkopere brillenwinkels aardig kloppen.

Andere zaken om op te letten:
*er zit veel kwaliteitsverschil in glazen. Er zitten verschillende gradaties in kraswerendheid en ontspiegeling. Dit zie je uiteraard terug in de prijs. Een goede winkel zal alle opties met je doorlopen.
*gewicht van het montuur. Zware brillen drukken meer op de neus, niet iedereen vind dit prettig. Vooral een kwestie van ervaring, in de winkel lastiger te testen omdat je hem kort op hebt.
*materiaal van het montuur. Afhankelijk van de ph waarde van je huid en zweet zullen kunststof monturen sneller uitbijten. Dit resulteerd in een witachtige corrosie op de plaatsen die in contact komen met het zweet/huid (de pootjes dus). Metalen hebben hier bijvoorbeeld geen last van.
*Je kunt iemand meenemen voor het passen. Zelf zul je waarschijnlijk alle brillen raar vinden staan (als je geen bril gewent bent), het is dus lastig te beoordelen wat je staat en niet staat. Dit za overigens voor de bekende ook lastig zijn omdat deze je ook zonder bril gewend is. Een goede verkoper is hier ook zeer belangrijk in. Een goede verkoper verteld wat mooi staat, maar belangrijker, zegt ook wat je niet staat.

Succes met de keuze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar moet je op letten als je een bril koopt? Hier heb je een paar tips.

- de trend is rechthoekig, ovaal kan echt niet meer.

- het mag deze zomer een beetje meer zijn. Dus geen iele metalen randjes maar lekker opvallend met een mooie kleur.

- belangrijk is ook dat de bril past. Vooral achter de oren (de pootjes moeten lang genoeg zijn) en op de neus. Te korte pootjes zijn lelijk en een te grote of te kleine neus ook. Dat zie je.

- hou ook rekening met het gebruik; de bril moet een beetje stevig zijn.

Sommige opticiens hebben een systeem waarmee je foto’s van jezelf met verschillende brillen direct op het beeldscherm kunt zien. De opticien kan deze foto's ook mailen, zodat je thuis nog eens rustig over de monturen na kunt denken.

Tip 1.
Zorg ervoor dat je ogen gecentreerd in het montuur liggen.

Tip 2.
Kies ontspiegeld glas.

Tip 3.
Dun glas geeft een open blik.

Succes!!

Toegevoegd na 44 seconden:
http://www.rtl.nl/(/shows/lookinggood/)/shows/lookinggood/components/2007-1/aflevering07/articles/7_tips_brilmontuur_uitzoeken.xml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ovale bril voldoet prima dus je opmerking dat het echt niet meer kan slaat nergens op.
je moet gewoon kijken of je het leuk vind, vooral de kleur, ik heb nu een bronze bril en ook altijd gehad dus gewoon de kleur is heel belangrijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kies de bril die bij je past! Je moet niet doen wat iedereen doet, als het niet bij je past verpest het je gezicht. In mijn omgeving koopt iedereen een zwarte bril en dat paste gewoon niet bij mij. Heb ik dus een paarse bril. Iedereen kijkt er van op maar hij past gewoon bij me~!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast alle hierboven genoemde (belangrijke en soms minder belangrijke) dingen waar je op moet letten zoals kwaliteit en uiterlijk van de bril lijkt het mij ook verstandig om te kijken wat de bril kost en of (en zo ja hoeveel) hiervan wordt vergoed door je ziektekostenverzekeraar.

ook het vergelijken van verschillende opticiens kan hierbij geld besparen, want niet iedere opticien vraagt hetzelfde bedrag voor een montuur, voor (het slijpen van) glazen enz enz.