Als je bent gevaccineerd, kun je tóch nog de mex.griep krijgen. Waarom moeten mensen in de zorg zich laten inenten om anderen te beschermen?

Als ze de mex.griep nog kunnen krijgen, kunnen ze toch ook nog anderen besmetten?

Toegevoegd na 7 uur:
Klopt dat wel dat er 70% minder besmettingen komen? Je kan het virus namelijk alsnog bij je dragen, eventueel zonder zelf ziek te worden. Dus dan kun je toch in alle gevallen nog steeds anderen besmetten?!...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat er op die manier 70% minder besmettingen komen en omdat de ziekte minder hard doorzet als je gevaccineerd bent, waardoor je sneller weer beschikbaar bent in de verzorging.

Immers: In de gezondheidszorg is vaccinatie primair om besmnetting tegen te gaan, en secundair ook om te zorgen dat het verzorgend personeel zo veel mogelijk beschikbaar blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit ethisch gezichtspunt zijn er wel goede redenen om je in zo’n geval in te laten enten. Bij infectieziekten lopen we niet alleen de kans om zelf slachtoffer te zijn, maar vooral ook om anderen te besmetten. Niet voor niets wordt gezondheidswerkers sinds 2008 gevraagd zich tegen seizoensgriep te laten vaccineren, ter bescherming van hun kwetsbare patiënten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf werkzaam in de zorg. De griepprik wordt aan geboden, niet verplicht. Wanneer je met mensen met weing weerstand werkt is het van belang dat je je maximaal beschermd tegen het griepvirus zodat je je cliënten niet kunt besmetten. Wanneer de cliënten allemaal zijn gevaccineerd zijn de zorgverleners aan de beurt. Dit gebeurt ook omdat je na de eerste prik ong. 40% bescherming hebt en na de tweede vaccinatie 70 %.
Er is dus nog altijd een kans aanwezig dat je het krijgt.
Wanneer zo veel mogelijk mensen gevaccineerd zijn waar je dagelijks mee te maken krijgt is de kans het kleinst op besmetting. Daarom worden ook de zorgverleners gevaccineeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Je kan het virus namelijk alsnog bij je dragen, eventueel zonder zelf ziek te worden"

Misschien bedoel je hier de incubatie-tijd mee?
Ja, dat kan inderdaad!

Ik werk ook in de zorg en heb mijn eerste injectie tegen de mexicaanse griep gehaald, 7 december de 2e. Ik probeer in ieder geval te voorkomen het zelf te krijgen en daardoor mijn cliënten niet te besmetten.

Wat ik wel erg jammer vind is dat slechts de helft van het verzorgend personeel deze vaccinatie neemt. Ik bergrijp hun zorgen i.v.m. alle negatieve publiciteit. Ook ik twijfelde in het begin, maar vertrouw er inmiddels maar op dat het een goede vaccinatie is.

Wat mij wel verbaasd overigens is dat niet ALLE cliënten (meest ouderen) zelf zich laten inenten tegen dit virus!
Bronnen: