Weet iemand wat te doen tegen hyperventilatie?

ik heb nu in mijn leven al 5 keer gehyperventileerd,
vooral op momenten dat ik overstuur was en ik het huilen niet kon stoppen, waardoor mijn ademhaling oversloeg naar hyperventileren, mijn ogen gingen raar staan, mijn handen werden koud en mijn gezicht was lijkbleek, ik herinner me er bagger weinig van...
Ik kan me de momenten "hoe het begon" niet herinneren, ik schaam me zo dat het me nu al 5 keer overkomen is! normale mensen gebeurt dit misschien nog niet eens 1 keer in hun leven.

Hoe kan dit toch? ik stress me al jaren een ongeluk, mijn rug doet zeer en mijn hart slaat soms verkeerd over (dat voelt zo dan he..)

ik weet dat ik hier veel te veel vragen over stel, en dat ik me een ongeluk zeur, maar ik weet gewoon even geen raad.

alvast bedankt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt het dan niet eens tijd dat je met een therapeut gaat praten om met je issues te dealen.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook last van gehad,ik heb ademhalingsoefeningingen gedaan bij een therapeut: die zei dat ik verkeerd ademde.
Ik wist niet eens dat dat kon!
Ik ben maar een paar keer geweest omdat ik het idee had dat het flauwekul was( mijn moeder vond dat heel eigenwijs)
Maar het heeft wel met je ademhaling te maken dus misschien is het wel iets voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er echt voorgoed af wilt is het naar mijn idee beter om de achterliggende problematiek aan te pakken. Dus een paar gesprekken met een therapeut zouden best eens een heel goed idee kunnen zijn.
Ik wist eerst ook niet dat je verkeerd kunt ademen maar het is echt zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook via emdr-theraie van je hyperventilatie afkomen. En het heeft inderdaad met een verkeerde ademhaling te maken. Ik had vanaf mijn 13e tot mijn 50e last van hyperventilatie maar door die therapie ben ik er voor 99% van af.

Het beste antwoord

Maak je niet te druk, hyperventilatie komt bij veel mensen voor, je haalt verkeerd adem, vooral als je overstuur bent.

Mij is het al veel vaker voorgekomen als 5xtjes.

Niet zo druk maken, ademhalingsoefeningen doen en doorgaan met je leven.

Wat de stress betreft, je kan altijd hulp zoeken om met stress om te leren gaan. neem daarvoor contact op met je huisarts.

Om hyperventilatie te stoppen helpt bij mij het eeuwen oude plastic/papieren zakje voor de mond nog steeds het best
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord!

Andere antwoorden (8)

Je zou een zak kunnen pakken en proberen er rustig in te blazen dan kom je meestal vanzelf weer tot rust.
Verder goed leren ontspannen.
12 jaar geleden
Wat kunt u er zelf aan doen
Het is zeer belangrijk om te proberen niet in paniek te raken. Omdat hyperventilatie zulke ernstig lijkende verschijnselen geeft, kan dit moeilijk zijn. Toch is dit één van de beste adviezen, want hyperventilatie kan niet met medicijnen worden behandeld.
Om de klachten te laten verdwijnen, moet het tekort aan koolzuur worden aangevuld. Langzaam en oppervlakkig ademen werkt daarbij zeer goed. Ook kan de adem zo lang mogelijk worden ingehouden. Er wordt dan namelijk minder koolzuur uitgeademd.
In praktijk werken deze adviezen niet altijd. Wie in paniek is, kan het niet altijd opbrengen om rustig en langzaam te ademen. Een plastic zakje kan dan een goed hulpmiddel zijn. Als de aanval opkomt, dient dit zakje voor mond en neus te worden gehouden. Door het uitademen komt er veel koolzuurgas in de zak, dat vervolgens weer wordt ingeademd. Daardoor stijgt het koolzuurgehalte in het bloed en verdwijnen de verschijnselen binnen enkele minuten. Deze methode is zeer effectief. Ook het ademen door een stuk slang kan helpen. Omdat de lucht door een nauw kanaal moet worden gezogen, wordt veel weerstand veroorzaakt. Inademing is moeilijk en een snelle ademhaling onmogelijk.

Bij uw Kring-apotheek is een speciaal inhalatieapparaatje verkrijgbaar, waarvan de werking vergelijkbaar is met het ademen in een plastic zakje of door een stukje slang. Het principe van dit hulpmiddel is eenvoudig en doeltreffend. U haalt adem door het apparaatje, waarin vele ’gangetjes’ de weerstand verhogen. Daardoor wordt een snelle ademhaling onmogelijk. De werking van dit apparaatje is optimaal als u rustig, langzaam en niet te diep inademt. U mag niet langs het apparaatje of door de neus ademhalen. Het apparaatje is klein, gemakkelijk mee te nemen en onder de kraan schoon te spoelen.
fremar
12 jaar geleden
Zorg dat er altijd een plastic zak(je) in je tas of broekzak zit. Door te gaan ademen in een zakje zodra je een aanval voelt opkomen voorkóm je dat je daar akelig door wordt.
Amadea
12 jaar geleden
Praat eens met een logopedist. Deze kan namelijk verkeerde ademhalingstechnieken aanpakken. Het kan nl goed zijn dat je ook buiten de "aanvallen" om (onbewust) chronisch hyperventileert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het advies wat ik in het ziekenhuis kreeg nadat de diagnose 'chronische hyperventilatie' was gesteld, om aan yoga te gaan doen. Daar moest ik om lachen, heb het toch gedaan en daarna nooit meer gehyperventileerd. Die yogalessen zijn inmiddels 20 jaar geleden. Daarvoor was het eens in de paar maanden raak.

Dus probeer het gewoon eens, slechter wordt je er niet van.
12 jaar geleden
Het is me maar 1 keer overkomen en (omdat ik er al over gelezen had wat te doen in zo'n geval) vouwde ik mijn handen tot een kommetje rond mijn neus en mond en ademde daarin. Het was toen gauw over.
12 jaar geleden
Ik ben er achter gekomen dat als mijn vriend één of andere stomme grap maakt op dat moment, dat dat dan afleidt en dat je door het (glim)lachen anders gaat ademhalen. Het voelt wel misplaatst op dat moment ('t is niet grappig, schat!) maar het helpt wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bij mij altijd goed hielp was een liedje fluiten. Als je dat doet dan ben je even bewust van je ademhaling en dat helpt al om dw controle terug te krijgen. Wat ook gebeurd is dat waneer je fluit je langer uit ademt dan in en daar zakt je zuurstofnivo in je bloed van en dat is wat je wil.