Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft er iemand informatie over laxeermiddel/laxeerpillen verslaving, en wat daartegen te doen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Extra toevoeging: De vraag of het verstandig is om 'acuut' te stoppen met deze laxeerpillen. Of moet dit worden afgebouwd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige antwoord hielp is denk ik: ga naar je huisarts en vraag de juiste hulp! Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je daar aan verslaafd zijn?
Ik heb ze lang en dagelijks gebruikt om af te vallen(ja,stom niet aan te raden)maar ik heb een eetstoornis en ik heb vreselijke last van krampen en pijn hierdoor gekregen.
Ik heb hier nog veel last van en ben het zelf gaan afbouwen.
Ik heb ze nog wel in huis mezelf nu er zoveel mogelijk van af te blijven.
(Niet meer dan 2 x per week in ieder geval)
Je kan er beter zemelen bij gebruiken en dan zo minderen met laxeermiddelen,je mag ze eigenlijk niet eens langer dan 2 weken gebruiken want je richt echt schade aan je lichaam aan.
In het ziekenhuis heb ik hier een hele preek over gehad van de artsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laxeermiddelen zijn uber slecht. Ze zorgen dat het eten snel door je darmen heen passeren. Daardoor krijgen je darmen geen tijd om de vitamines en mineralen eruit te halen. Sterker nog de eiwitten, vetten en koolhydraten worden ook nauwelijks verteerd. Darmen zijn er om gemaakt om voedsel te verteren en je lichaam en geest te voorzien van voedingsstoffen zoals energie en bouwstoffen. Ook onttrekken laxeer middelen vocht uit de cellen. Je cellen worden dan lui en doen dan niet meer waar ze voor gemaakt zijn. Cellen zijn het leven, ze bouwen op en ze bouwen af, zodat je elke dag weer kunt genieten van het leven. Vergooi dat niet door een stom en onzinnig middel als laxeermiddelen. Als je laxeer middelen gebruikte voor obstipatie kun je ipv van laxeer middelen PSYLLIUMVEZELS gebruiken. Die maken de ontlasting zachter. Als je laxeer middelen gebruikt om af te vallen? Direct stoppen, tis compleet onzinnig om zo met je lichaam om te gaan. Het werkt niet en het zal nooit werken, als je dan mager bent en je doel denkt bereikt te hebben, ben je een emotioneel en lichamelijk een wrak, geloof me!!! Gezond voedsel is het leven, mager op bouillonblokje of laxeermiddelen het tegenovergestelde Beter is om voldoende te eten, gezond te eten ( kleine porties mag, je kan dan 6 tot 8 per dag eten) en om lekker te gaan sporten. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk weet de vraagsteller dit ook en komt daar de vraag vandaan: hoe te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo De vraag is: Acuut of geleidelijk! Je weet inmiddels mijn pleidooi, dus vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En acuut is niet aan te raden zonder doktersoverleg. Je weet niet waarom de vraagsteller ze gebruikt, dan zou ik zeker niet aanraden om direct te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Hippo, als de vraagsteller ze gebruikt om af te vallen (wat ik ook in veronderstelling neemt) is er helemaal geen medische reden om af te bouwen. In overleg met de huisarts of diegene op de hoogte stellen van je verslaving kan natuurlijk nooit kwaad en is misschien ook wel slim om je huisarts op de hoogte te stellen. De vraagsteller vroeg om advies en die heb ik gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medische reden om af te bouwen kan er zéker wel zijn, omdat bij acuut stoppen de darm totaal atonisch kan blijken. Daarom zeg ik in mijn antwoord: dat is aan de huisarts om te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk moeten je darmen herstellen van de schade die laxeermiddelen hebben. Spierslapte ( atonisch ) in je darmen zal er altijd zijn na het stoppen van laxeermiddelen maar dat is ook niet verwonderlijk als je darmen zo geprikkeld hebt dat ze geen voedingstoffen meer mogen en kunnen opnemen. Of geleidelijk stoppen het beste is, ik zeg van niet. Of een huisarts meer weet? Vast wel... Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ivo: ik denk niet dat geleidelijk afbouwen van contactlaxantia een optie is, maar wél dat er gevallen zijn waarin het verstandig is om bij het stoppen met contactlaxantia eerst voorlopig een osmotisch werkend laxeermiddel of een bulkvormer erbij voor te schrijven. Maar dat vind ik dus echt ter beoordeling aan de huisarts, die kan de situatie veel beter beoordelen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Veel laxeermiddelen die zonder recept verkrijgbaar zijn, zijn middelen die werken door prikkeling van het darmslijmvlies. Dat zijn middelen die bij langdurig gebruik je dikke darm letterlijk kunnen verlammen, omdat die 'lui' wordt gemaakt. Vaak herstelt zich dat wel na verloop van tijd, maar niet altijd.

In elk geval is de kans heel groot dat je te maken krijgt met obstipatie als je stopt met laxeermiddelen die je langere tijd hebt gebruikt. De verleiding is dan groot om weer naar die pillen te grijpen, maar dat moet je juist voorkomen. De huisarts kan je wel ándere middelen voorschrijven, want er zijn ook middelen die je veilig kunt gebruiken zonder dat het schadelijk is voor je darmen. Obstipatie kan óók zorgen voor onherstelbare schade, dus het is verstandig om met je huisarts te bespreken hoe jullie dit gaan aanpakken: je kunt bijvoorbeeld langzaam afbouwen, en indien nodig een ander middel erbij gebruiken, in de hoop dat je darmen het weer langzaam gaan oppakken. Je kunt ook eerst afwachten hoe je darmen reageren als je stopt met de middelen die je nu gebruikt (jij, of voor wie je deze vraag dan maar stelt). Maar de huisarts kan veel beter beoordelen wat verstandig is in dit geval, dat hangt o.a. af van eventuele andere klachten of medicatie, hoe lang laxeermiddelen gebruikt zijn en welke middelen, en hoe de darmen op dit moment functioneren.

Soms gaat misbruik van laxeermiddelen samen met een eetstoornis. Als daar in dit geval sprake van is, is het altijd nodig om ook daarvoor behandeling te krijgen. In dat geval zal het stoppen of afbouwen van de laxeermiddelen onderdeel zijn van de behandeling voor de eetstoornis.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie net je toevoeging: dat hangt af van factoren als welke middelen gebruikt worden, in welke dosering, voor hoe lang, met welke regelmaat, en hoe de darmen op dit moment functioneren. Dat is dus echt iets om ter beoordeling aan de huisarts over te laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt wat je zegt over gebruik van laxeermiddelen in combinatie met een eetstoornis,dat is bij mij het geval.
Ik heb echt schade aangericht aan mijn lichaam en heb er echt veel pijn en krampen door.
En toch kan ik het nog niet helemaal laten.. Echt een waarschuwing voor iedereen die denkt dat dit een goed idee is: doe het niet!!!
Ik heb er achteraf echt spijt van en ik ben er nog steeds niet vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurena zoek professionele hulp als je die nog niet hebt. één van gruwelijke symptomen van een eetstoornis is het weten dat het zeer slecht voor je lichaam is maar toch doorgaan. Daarom zijn psychische verslavingen zo gevaarlijk. Jij bent het waard om in een gezond lichaam en geest te mogen verblijven. Neem je verantwoordelijkheid. Ga ervoor.... Ik wens je veel sterkte en wijsheid Liefs Ivo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ivodepivo
Bedankt,ja ik heb al een tijdje professionele hulp,ik ben ook al eens opgenomen omdat mijn (onder)gewicht levensbedreigend was geworden en ik was ondervoed en had allerlei tekorten(en nog)
Het blijft moeilijk,ik ga niet echt vooruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem sowieso bij je maaltijd een goede hoog gedoseerde multivitamine om tekorten aan te vullen. Succes, je kunt het! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ivodepivo
Ik gebruik dagelijks multivitamine( op aanraden van mijn huisarts) en ik krijg ook ijzertabletten en Kaliumdrank.
En ik doe me best hoor,maar het is zo moeilijk elke dag weer..
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing