wat is dat zwarte vlekje naast mijn pupil?

Ik heb al heel Lang een zwarte vlekje boven mijn pupil
en ik vraag me af wat dat eigenlijk is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
12.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets bijzonders, als het groter wordt wel naar de oogarts.

Antwoorden (1)

Een foto zou helpen...
Als het zwarte vlekje nog in he Iris zit, dan is het gewoon een donkerder vlekje in de Iris; de Iris is bij niemand homogeen gekleurd.
Als het vlekje in het oogwit zit, dan gaat het waarschijnlijk om een conjunctivale naevus, oftewel een moedervlek op het oogwit. Dit is een redelijk vaak voorkomende plek voor moedervlekken.

Als het een conjunctivale naevus is, dan is dat wel iets om in de gaten te houden. Ze hebben namelijk een hogere kans om te ontaarden in een melanoom, vergeleken met andere moedervlekken. Aan de andere kant ook weer geen zorgen om maken. De kans dat dat niét gebeurt is veel groter en als er iets veranderd aan het vlekje dan is dat goed te zien; dan ben je nog op tijd bij een arts.