Hoe zorg je het best dat de buik na een zwangerschap weer in de staat zoals daarvoor wordt?

Dus dat de spieren niet 'slap' worden, de buik gaat hangen, of dat er striemen in het bindweefsel ontstaan?

Ik heb het vooral over preventie en maatregelen vóór het bevallen, achteraf is er weinig aan te doen toch? Of heb ik dat mis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Wat de striae betreft
Als je de striemen eenmaal hebt, dan blijven deze over het algemeen levenslang aanwezig.

Je kunt wel iets doen om het onderhuidse bindweefsel en de huid soepeler en rekbaarder maken door wisseldouches met warm en koud water en door masseren met een verzorgende creme.
En let op: dat hoeft helemaal niet een speciale en meestal veel te dure creme "speciaal voor dat doel" te zijn.

http://www.babybytes.nl/encyclopedie/Z/Zwangerschapsstriemen-(Striae)

Niet alleen je huid, maar ook je spieren worden ook opgerekt tijdens de zwangerschap.
Hoe veel of hoe erg dat hangt wel af van de toestand van de spieren voor die zwangerschap. Sterke buikspieren zullen niet voorkomen dat je een slap buikje krijgt.
Maar helpen wel om dat buikje weer eerder stevig te krijgen.

En ga op zwangerschapsgym!

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer informatie:

http://www.mamaenzo.nl/mama/gezondheid/bekkenbodem-en-buikspieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger dachten vrouwen vaak dat ze voor 2 moesten eten zodra ze zwanger waren; dat bleek niet zo slim te zijn want veel a.s. moeders hadden een extra gewicht dat ze na de bevalling ook nog kwijt moesten...en dat bleek soms 20 kilo of meer te zijn;

Zal je zeggen wat moet ik dan wel doen? Je verdiepen in gezond eten : vezels vitamines geen alcohol en uiteraard niet roken. Goed gezond eten, afwisselend, niet te weinig maar zeker niet teveel en na de bevalling zo snel mogelijk en dat is bij iedereen verschillend, pijngrenzen zijn bij iedereen anders (hoger/lager), dus zo snel mogelijk
b u i k s p i e r o e f e n e n i n g e n gaan doen en volhouden !

Ik had een vriendin, die rookte / alcohol dronk / zwanger werd / een prima rook- en alcoholvrije zwangerschap beleefde en na de bevalling m e t e e n de volgende dag aan de oefeningen begon... ! Prima, na een week of 10 dagen (ik weet het niet meer precies) zag ze er uit als ongeveer een jaar geleden !

Kern van het verhaal : als je de spieren geen kans geeft te verslappen, maar ze direct weer door buikspieroefeningen strak in het gelid "stuurt" dan kan het niet mislukken, wat je nodig hebt is doorzettingsvermogen / wilskracht en oerkracht om door te gaan, dat is "alles"...! ;)
Denk niet dat dit makkelijk zal zijn, verkijk je er niet op !

Ik wens je een hele fijne ontspannen gezellige en gezonde zwangerschap met als mooiste einde een prachtig kindje en als hele goeie tweede weer een goed figuur...!
Sterkte en geniet !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je buik insmeren met zwangerschapsolie!!!! Zo blijft je huid lekker soepel. Striaie ontstaat door een (normale) droge huid die opeens groeit en dan komen er van die scheurtjes in. Die gaan idd nooit meer weg.
Olie!!! Houdt je huid soepel. En baby vindt de masage ook lekker. :-)
Laat ook je man jou maar lekker smeren en ondertussen praten. Goed!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit eigen ervaring geef ik je deze tips,elke avond je buik insmeren met olijfolie,is echt een wondermiddel.Verder zoals hierboven al gezegd gezond eten en beweging hebben.als je het kan geef borstvoeding,in de melk gaat het vet wat je in de zwangerschap hebt opgeslagen en drink meer water als je borstvoeding geeft.Na de bevalling niet te lang met ruime broeken rond blijven lopen,ik heb zo snel mogelijk mijn jeans weer aangedaan,wel krap de eerste tijd maar de buik trekt weer in.Ik heb op deze manier geen striemen en ook geen buikje aan mijn zwangerschappen overgehouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je jan bij de thuiszorgwinkel een band kopen voor na je bevalling. Die ondersteund je buik en verteld je spieren zeg maar waar ze horen. vroeger was dit bijna standaard. Het is niet zo'n elastische band maar eentje van katoen met veters.

Toegevoegd na 3 uur:
Het heet een sluitlaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad,ik heb zo snel mogelijk een strakkere broek aan gedaan,en mijn buik trok gewoon weer in.maar dit is ook een goed idee,misschien nog wel beter