Hoe komt het dat je dikker word door Prednison?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat het een corticosteroïde-type drugs is die o.a. een glucocorticoïdisch effect heeft. Dat zorgt voor zowel extra vetafzettingen als meer etenslust.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prednisone

Buiten het bovenstaande antwoord, zorgt prednison er ook nog voor dat je meer vocht vast houdt...

Middelen zoals prednisolon en prednison veranderen de vetverdeling in het lichaam. In de nek, de romp en het gezicht vindt vetstapeling plaats, terwijl er bij de armen en benen juist sprake is van vetverlies Daarnaast hebben orale glucocorticosteroïden ook een effect op de vochthuishouding. Prednison en prednisolon kunnen ook de lekkere trek doen toenemen.

Bronnen:
http://www.maartenskliniek.nl/nieuws/actue...

Het dikker worden van het gezicht en romp wordt veroorzaakt door een andere verdeling van het lichaamsvet. Bij verlaging van de dosis of stoppen met prednison verdwijnt dit verschijnsel. Ook kun je last krijgen van gewichtstoename Tijdens gebruik van prednison houdt het lichaam vocht vast. U zult één tot twee kg aankomen. Prednison bevordert bovendien de eetlust. Probeer hier niet teveel aan toe te geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100