Als je je overal zorgen over maakt hoe kun je dan stress verminderen?

Als je je overal zorgen over maakt, zieke kinderen, vakantie door kinderen, ziekte echtgenoot, financiele zorgen, hoe kun je dan ivm met hoge bloeddruk je stress verminderen? Ivm financiele situatie niet tot dure oplossingen in staat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mindfulness! Die cursus heb ik gevolgd om dezelfde redenen die jij aandraagt. Mindfulness leert je om in het "nu" te blijven en de situatie waarin je je bevindt, objectief te beschouwen zonder te oordelen. Het werd bij mij vergoed door de verzekering. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met al deze zorgen krijg je stress, misschien ook eens aan jezelf denken. Laat eens iemand op de kinderen passen terwijl jij een dag met een vriendin even wat leuks gaat doen. Dat hoeft niet duur te zijn. Dat kan ergens zijn theedrinken, sauna, even wandelen.
Je kunt als dit niet helpt ook professionele hulp inschakelen, dit gaat via de huisarts.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Relativeren en orde en duidelijkheid in je financiële situatie.
Klinkt simpel natuurlijk, realiseer me dat dit niet zo is.
Door de vele problemen raak je het overzicht kwijt. Verder zijn het dingen waar je geen invloed op hebt je hebt alleen invloed op de manier hoe je met alles omgaat.
Schrijf je zorgen eens op, in hoofdstukken, voor elk probleem. Lees het eens kritisch door.
Wat kan je echt doen, zoals overzicht in je financiën brengen bv.
Waar kan je helemaal niets aan veranderen? En wat is dan de beste manier hier mee om te gaan.
Vraag hierbij eventueel hulp van iemand die jou goed kent, je man, een vriendin. Bespreek samen wat je kan veranderen.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hoge bloeddruk ontstaat niet door stress alleen. Behalve proberen wat meer tijd en rust voor jezelf te nemen(kost niks, gewoon lekker op bed met een boek of op de bak met een handwerkje géén teevee !) of wat bewegen (wandeling zonder doel, lekker stukje fietsen) kun je natuurlijk ook nog (en dat zal je arts je verteld hebben) :

- stoppen met roken als je rookt
- minder zout eten
- afvallen
- geen / minder koffie en alcohol drinken
(allemaal maatregelen die geld ópleveren ipv kosten).

Bovendien zul je je lekkerder in je vel voelen, waarvoor je ook de stress beter aan kunt. En natuurlijk heeft de dokter tientallen medicijnen tegen hoge bloeddruk, waar hij samen met jouw de juiste uit moet kiezen. Die worden volledig vergoed door het ziekenfonds, ook uit het basispakket.

Maar gedwongen 'geen stress hebben', dat werkt natuurlijk niet. Je kunt wel proberen iets minder hooi op je vork te nemen, door keuzes te maken en af en toe de boel de boel te laten. En natuurlijk op tijd naar bed, en gezond eten, maar dat zijn open deuren.
Het hoeft echter beslist allemaal gene geld te kosten - integendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het ; maar in heel zoute producten (met name kant&klaarzakjes) en dingen als drop zitten toch heel veel stoffen die effect hebben op de bloeddruk. Daarom raden artsen nog steeds aan daar zuinig mee te zijn. ZoutLOOS is inderdaad hopeloos achterhaald, al wordt dat bij ernstige gevallen nog altijd aangeraden. En ja, bij sommige mensen heeft het wel degelijk effect. Alleen bij lange na niet bij iedereen ; daarom wordt het niet meer standaard voorgeschreven. Bij essentiële hypertensie zijn pilletjes overigens zelden of nooit tijdelijk ; die slik je echt je leven lang, hoeveel je ook afvalt en beweegt, hoe gezond je ook leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min lijkt me hier een beetje overdreven, eerlijk gezegd. Zo wek je de indruk dat het antwoord onuist is, terwijl ik na 20 jaar hoge bloeddruk echt wel ongeveer weet hoe de vork in de steel zit.
probeer afstand te nemen van de pijn/ziekte van anderen. en dan bedoel ik niet lichamelijk, ze zullen verzorgd moeten worden maar emotioneel. je kan er niets aan doen, zij komen er vast wel doorheen, je hebt weinig tot geen invloed en als je doet wat je kan is dat ruim voldoende.

of het voor je bloeddruk helpt? ik denk het niet. weet je dat je door een hoge bloeddruk ook een opgejaagd gevoel kan krijgen? realiseer je dat en zie het als een symptoom en dus niet reëel..