Kan ik mezelf ergens los verzekeren voor tandartskosten?

Dus zonder basisverzekering eraan vastgekoppeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je bent verplicht om een basisverzekering af te sluiten, dus nee.
Zie onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag door het jaar heen ook je aanvullende verzekering niet aanpassen (tenzij je 18 wordt). De datum van wijziging is (naast je 18e verjaardag) altijd 1 januari van elk jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent weliswaar verplicht een basisverzekering af te sluit, maar je hoeft niet perse een tandartsverzekering bij dezelfde maatschappij af te sluiten. Dat mag ook "los" bijeen ander maatschappij.
Je beantwoordt de vraag niet (goed.)-
Heb even gegoogled en het zou bij de Amersfoortse kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan dat bij elke zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar bepaalt of deze dat ook aanneemt zonder de basisverzekering.
De datum van ingang: per je 18e verjaardag of per 1 januari van elk jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie wel.

Ik heb zelf een tijdje een aparte aanvullende tandartsverzekering gehad, omdat ik vond dat de verzekering waar ik mijn basis- en aanvullende verzekering had lopen, geen goede tandartspakketten boden. In de aanloop voor het nieuwe systeem was behoorlijk reclame gemaakt voor het feit dat je niet verplicht was om je aanvullende- en basisverzekering bij dezélfde verzekeraar af te sluiten, dus ik ging vrolijk op zoek.

De praktijk was echter dat 80% van de verzekeraars het simpelweg niet toestonden. Van de andere 20% vroegen veruit de meesten een extra hoge premie voor de aanvullende verzekering als je niet ook je basisverzekering bij hen had. Meestal 200% van de reguliere premie.

Ik heb er twee of drie gevonden destijds waar het kon zonder veel kosten, en één ervan beviel me wel aardig. Maar na één jaar voerden ook zij een hogere premie (150%) in voor de aanvullende verzekering voor mensen die niet hun basispakket ook daar onderbrachten. Toen heb ik m'n aanvullende tandartsverzekering maar weer opgezegd.

In theorie mag je dus wel je aanvullende verzekering 'los' afsluiten, maar in de praktijk kan het slechts bij een paar verzekeraars, en dan alleen tegen hoge kosten.