wat zien blinden? een vriendin van mij zit bij een blinde jongen in de klas en die zij : " wat achter je is zie je niet maar is niet zwart da zien wij

klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...die zij:
dat is niet te snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het bedoeld was als "die zei"

Antwoorden (6)

Het zal wellicht per persoon verschillen. En het is natuurlijk ook niet te beschrijven voor een blinde die nooit iets gezien heeft. Een blinde die vroeger wel heeft kunnen zien, kan wel beschrijven wat hij nu (niet) ziet.
Sommigen kunnen mogelijk nog wel iets van vlekken onderscheiden omdat er nog iets van licht binnenkomt. Maar velen zien ook echt helemaal niets. Ik heb de vraag zelf ook eens gesteld aan een cliënt die volledig blind is vanaf zijn geboorte. Hij zei : Doe je ogen maar dicht ! Dat is wat ik zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Kristal
12 jaar geleden
ja Krol, daar heb je gelijk in :-)
Een blinde uit mijn omgeving zegt dat hij alleen ziet of het licht of donker is. Ik spreek dan over daglicht want (gewone) lampen zijn te zwak om hem de ervaring van licht te geven. Het betreft iemand die vroeger kon zien dus daardoor ook in staat is de vergelijking licht-donker te maken.
12 jaar geleden
Iedere blinde ziet iets anders, er zijn er die echt alleen zwart zien, er zijn er ook die donker en licht goed kunnen onderscheiden. Blinden kunnen echter wel muren "horen", als je langs een huis loopt, hoor je waar de muur eindigd. Ik heb veel blinden in mijn omgeving en ben zelf ook blind, allemaal beleven we het zien anders, net als een ziende persoon dingen anders ziet dan de andere ziende, er is dus geen goed antwoord te geven op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ben het alleen niet eens met je laatste zin,
ik citeer je even:
er is dus geen goed antwoord te geven op deze vraag. Dat is er dus wel, want dat deed jij net, smile. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"er zijn er die echt alleen zwart zien"
Mij is juist verteld dat de 'echte blinden' écht niets zien, dus ook niet zwart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn er die zwart zien, als een donker gebied, er zijn er die niets zien, als een licht gebied, het is niet te omschrijven.
Blinden gebruiken ook vaak het woord 'zien' en alle variaties daarop. 'Zien' zit zo ingebakken in ons woordgebruik, dat je het bijna niet missen kunt - ook al ben je blind. Als je iets waarneemt, wordt vaak de term 'zien' gebruikt, anders zou een blinde steeds een equivalent als 'horen', 'merken', e.d. moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan een blindgeborene je niet vertellen die heeft nooit iets gezien. Je kunt dat niet uitleggen net zomin als je een kleur uit kunt leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals in jou vraag is aangegeven :
Wat jij met jou achterhoofd ziet dat ziet een blinde ook .
Hetzelfde is ook : wat ziet jou vinger .