Oorsmeer (oorwas, cerumen) wordt gemaakt in 1000-2000 oorsmeerklieren en vormt een mengsel met talg, haartjes en keratine (bestanddeel van huid) uit afgestoten huidschilfers. De samenstelling van oorsmeer (nat of droog) wordt door één gen op chromosoom 16 bepaald.
Het in Nederland (Kaukasische ras) meest voorkomende natte oorsmeer verandert van kleur en consistentie als het ouder wordt; van ´smeuïge´ goudgele droge oorsmeervlokken, via een stadium van plakkerig bruin oorsmeer naar hard donker (zwart) korrelig oorsmeer.
Droog oorsmeer is vanaf het ontstaan hard en brokkelig.
Oorsmeer hoort alleen in het buitenste een derde deel (dicht bij uitgang) van de gehoorgang te zitten, waar het wordt gemaakt.
Je kunt ds niet voorkomen dat het in je oor komt of zit
ronron1212
5 jaar geleden
Niet.
Wel kan je iedere dag je oren goed wassen 's morgens. Dat betekent dus de oorschelp en niet verder je oor ingaan, ook niet met een wattenstaafje.

Oorsmeer heeft als functie de bescherming van de huid in de gehoorgang tegen vocht en beschadiging: stof, bacteriën en virussen worden in het oorsmeer opgenomen. Daarnaast zorgt oorsmeer ook voor een soepel trommelvlies.