Hoe kan het dat sommige mensen meer moedervlekken hebben dan de ander

Ik heb namelijk vrij veel moedervlekken maar de meeste anderen hebben er veel minder. Kan dit gevaarlijk zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Mijn vriend heeft ook veel moedervlekken. Hij heeft ze doordat ie als kind veel in de zon zat. Hoe meer moedervlekken, hoe groter de kans dat er een slechte bij zit. Check ze via het a b c d
A. Asymetrisch is niet goed. Ze moeten rond zijn.
B. Border. Er moet een duidelijje grens zijn, dus geen vage vlek
C. Colour. Geen kleurverschillen of vreemde kleur.
D. Diameter. Ze mogen niet te groot zijn.

Dan nog letten op jeuk of verandering van de vlek. Beide zijn niet goed. Regelmatig checken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarom moedervlekken ontstaan is niet precies bekend. Sommige moedervlekken bestaan al bij de geboorte. Dit zijn de zogenoemde congenitale moedervlekken. De meeste moedervlekken ontstaan tussen het 3e en 40e levensjaar. Erfelijke aanleg lijkt een belangrijke rol te spelen, evenals zonverbrandingen op de kinderleeftijd.
Bij moedervlekken is er sprake van een concentratie van cellen die pigment kunnen vormen, de zgn. melanocyten. De concentratie van de melanocyten en de mate waarin deze cellen pigment produceren bepalen de kleur van de moedervlek.
Moedervlekken staan sterk in de belangstelling omdat bij elke moedervlek de (overigens zeer kleine) kans bestaat dat deze ontaart in een melanoom, een agressief soort huidkanker die uitgaat van ‘ontspoorde’ melanocyten. Moedervlekken die geleidelijk of plotseling gaan veranderen zijn verdacht en moeten gecontroleerd worden. Dit geldt ook voor moedervlekken die nieuw ontstaan en er heel anders uitzien dan de andere moedervlekken op je huid.
Amadea
13 jaar geleden
Lees ook hier, eerder gestelde vraag.

http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaan-moedervlekken-mens.24156

Moedervlekken zijn een heel normaal verschijnsel en het zijn opeenhopingen van pigment, waar normaal gesproken niets mis mee is.