Vraagje, als je bloed gaat geven wordt je bloed dan ook getest op diabetes? Alvast bedankt voor de informatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Van tijd tot tijd kan je bij jouw apotheek jouw bloedsuiker laten meten. Dat is geen definitieve diagnose, maar het kan een indicatie geven dat een nader onderzoek bij een (huis)arts wenselijk is.
Overigens: een heel simpele bloedsuikermeting kan èlke diabeticus (die insuline spuit) ook bij jou uitvoeren: een heel onschuldig vingerprikje, je perst een klein druppeltje bloed uit 't wondje en dan laat je dat bloed op een teststrip in een bloedsuikermeter lopen. Enige seconden later heb je de uitslag.
Goede waarden zijn tussen de 4 en 8 mmol/l
Kijk ook eens op de site van DVN - Diabetesvereniging Nederland.
Als ik uit jouw vraag angst voor diabetes moet afleiden, laat mij jou dan meteen geruststellen. Diabetes is GEEN enge ziekte, je kan er oud mee worden, mits je er een beetje aandacht aan besteedt - en van jouw huisarts of diabetesverpleegkundige de juiste zorg en controle krijgt.
Diabetes is niet besmettelijk, wel - voor een deel - erfelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, je bloed wordt alleen getest op ziekten die schadelijk zouden zijn voor de ontvanger.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Al het gedoneerde bloed testen we op 5 infectieziekten, die via bloed overdraagbaar zijn.

De infectieziekten waar we gedoneerd bloed op testen zijn:
- hiv
- hepatitis B
- hepatitis C
- HTLV-I/II
- syfilis

De verwekkers van deze vijf ziekten kunnen lang, soms levenslang, in het bloed aanwezig blijven. "

http://www.sanquin.nl/bloed-geven/bloeddonor-worden/aanmeldingsprocedure/bloed-wordt-getest/