Zijn wij als volwassen mensen nog net zo te corrigeren of te stimuleren als bij kinderen of huisdieren met een beloning?

In dit geval de lintjesregen.
Ik probeer het nog een keer n.a.v mijn vorige vraag die verwijderdt is langs deze weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor, alleen heb je het sneller door als men je probeert te manipuleren. Verder weet je beter wat je wel en niet wilt en heb je duidelijker je grenzen vastliggen dan een kind.

Via reclame probeert men je te stimuleren tot aankoop van artikelen en door kortingen of extra's (de beloning) lukt dat vaak. Als de baas zegt dat je iets goed gedaan hebt, wil je hem/haar de volgende keer niet teleurstellen. Ook dat werkt dus stimulerend. De beloning zou salarisverhoging kunnen zijn.

Ik denk niet dat er mensen zijn die maatschappelijk
actief zijn met het doel daar een lintje als beloning voor te krijgen. Nogal wat lintjesbezitters staan juist bekend
om hun dienstbaarheid en onbaatzuchtigheid. Hun eigen
belang is ondergeschikt en hun beloning zoeken ze in het
mesnelijke en niet in het materiële.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Soms kan ik hier thuis wel iemand stimuleren om wat te laten doen..Als ik daar een beloning voor geef;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke beloning dan? :)
Nee... Wij zijn enkel te corrigeren maatschappelijk met straffen en bonnen...

Ja materieel gezien, geef ze iets kado in in winkel, bijvoorbeeld korting of zegeltjes, dan rennen ze om weer terug te komen om meer zegeltjes of korting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je werkt elke maand voor een salaris en wanneer je weet dat er een verhoging inzit ga je beter je best doen. Mits je het naar de zin hebt natuurlijk. Dus ik denk van wel.

Als je een compliment krijgt ga je ook beter je best doen. En zoals antwoord 1 ... tja dat is ook nog wel eens het geval ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover iemand zichzelf kán corrigeren zonder een beloning/strafsysteem, gebeurt dat al. Dus in die zin is er geen beloning/strafsysteem nodig.
Voor zover iemand zichzelf níet kan corrigeren zonder een beloning/strafsysteem, is er wél een beloning/strafsysteem nodig - daar waar 't sociaal wenselijk is.
Ik denk dat er in dezen niet veel verschil is tussen volwassenen en kinderen.

Echter, dat je een goed gevoel krijgt bij een 'goede' handeling, kan evt. ook een beloning worden genoemd. Als je zo redeneert, denk ik dat er sowieso geen verschil is tussen volwassenen en kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, we blijven kindjes! Tenminste de meesten, het kan zijn dat het bij de Dalai Lama niet werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de volwassene zich niet meer zo snel door een beloning zal laten stimuleren .

Het moet vooral zinvoller zijn.