Is het slecht om een bril voor dichtbij de hele dag te dragen?

Ik heb een bril die ik moet gebruiken bij het lezen, op de laptop werken, e.d. (Alles voor dichtbij). Deze bril ligt altijd thuis en eigenlijk heb ik hem ook nodig op mijn werk, maar niet constant. Is het erg om de bril de hele dag op te hebben en dus ook doorheen te kijken als ik ver weg kijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
8.6K
Amadea
10 jaar geleden
Heb jij dan in de verte goed scherp zicht?

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet slecht.
Ik heb ook een leesbril (2,5). Aangezien ik heel veel lees vergat ik hem steeds vaker af te zetten. Intussen draag ik hem al een jaar of tien altijd. Kun ik hem ook niet vergeten mee te nemen. Zelfs bij autorijden zie ik met deze (eigenlijk iets te sterke) bril beduidend beter. En dat is toch echt lange afstand zien.
10 jaar geleden
Dat hangt er van af hoe je er mee kijkt als je dingen in de verte moet zien.

Ik moet er niet aan denken om mijn leesbril steeds op te houden.
Zelfs als ik van de trap af loop, is de focus al verkeerd en moet ie af.
Autorijden zou bijzonder slecht zijn: ik zie met een leesbril niet in de verte!

Maar als jij daar geen last van hebt, en ook in het verkeer alles goed kan
zien, dan maakt het niet uit.
Het is niet slecht voor je ogen.

Maar wel even goed laten testen of je in alle omstandigheden goed kan zien!

En anders moet je toch met een koordje of een ketting om je hals de bril bij
je hebben.
Of je koopt zo'n modieuze clipbril, met een magneetje tussen de glazen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een mogelijkheid: een dubbelfocus bril. De bovenkant kan dan gewoon glas zijn als je in de verte goed ziet en de onderkant
is dan leesgedeelte.