Hoe laat je hulpverleners weten dat je thuis hulpbehoevende dieren hebt, als je daar zelf niet toe in staat bent?

je kan wel een briefje in je portemonnee stoppen, maar of dat wordt gevonden??
kan je deze info bijvoorbeeld laten toevoegen aan je medisch dossier, met tel. nrs die in geval van nood gebeld kunnen worden?

Rieneke1
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je zélf ziek/onwel wordt, bedoel je?

Ik heb zo'n SOS talisman, die zijn in allerlei uitvoeringen verkrijgbaar. Als armband, ketting, uitvoering met horlogebandje, etc. Steeds bekender bij hulpverleners, dus men zoekt ernaar.

De SOS talisman heeft als grote voordeel tegenover andere informatiesystemen dat je het op je lijf draagt (dus niet in je tas of portemonnee hebt, want daar zoeken ze toch echt veel later pas) en dat er een heel strookje aan informatie inzit dat je gewoon zelf met pen beschrijft. Je hebt van die kettinkjes waarin je iets kunt laten graveren, maar daar past slechts een x-aantal tekens op, en je kunt het zelf niet wijzigen. De SOS talisman heeft een strookje aan informatie klein opgevouwen onder een draaidop zitten, waar je dingen kunt invullen als persoonsgegevens, inentingen, bloedgroep, specifieke aandoeningen, medicatie, etc. Ik heb er behoorlijk wat informatie in weten te proppen, en heb een uitgebreide ziektegeschiedenis ;-). Ik moet zeggen dat ik er nooit specifiek aan gedacht heb om daarin mijn huisdieren te benoemen, maar ik heb wel twee contactpersonen erin staan, en dat zijn allebei mensen die die in de buurt wonen, een sleutel van mijn huis hebben, en vaker voor m'n katten hebben gezorgd, dus dat zou goed moeten komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat systeem van Martine ken ik trouwens niet, op een bankpasje-formaat past misschien meer informatie, maar hier past ook echt behoorlijk veel in, en heeft als grote voordeel dat je hem nooit kunt verliezen. Ik draag hem ook IN huis bijvoorbeeld altijd, en draag hem vrij zichtbaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als aanvulling kun je nog zo'n sticker kopen "I wear SOS talisman", zodat je zéker weet dat men ernaar zoekt. Kun je op je auto plakken ofzo. Ik wil 'm nog altijd op m'n rolstoel plakken, maar vergeet dat steeds..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat een zgn crisiskaart voor patienten. Daar kun je veel info over jezelf invullen, zoals welke ziekte je hebt, medicijnen, andere petsoonsgegevens. Je vult in wat mensen moeten doen als ze die kaart vinden, bv je man waarschuwen, de achterbuurvrouw, huisarts, andere hulpverleners en hoe ze jou moeten benaderen.
Ook kan je op die kaart invullen dat je huisdieren hebt (ook weer met hun eigen benaderwijze).
De kaart is opgevouwen zo groot als een bankpasje, je vouwt hem uit om alle info te zien.
Als je in crisis raakt geef je hem zelf af en als je dat niet kunt draag je hem in je portomonaie. Hij is opzichtig genoeg om te vinden.
Er is een officiele via instanties in te vullen en dan mag hij get keurmerk dragen, en er is een officiele.
Crisiskaart heet het. Oorspronkelijk voor ggz maar nu ook bij, in, voor andere disciplines in gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
super, hoe kom ik precies aan zo'n kaart?
huisarts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohh ik lees dit net na mijn idee om te kunnen helpen , maar dit is grandioos!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, ik bedoel er is een officiële en een niet- officiele.
Ik heb de mijne via de ggz gekregen. Volgens mij kun je ze via www krijgen. Moet je even googlen op crisiskaart. Denk dat het niet zoveel uit maakt welke van de 2 je hebt.
Ik geloof wel dat t als een echt document telt, met handtekeningen en toestemming van hen die je noemt.
Lukt het niet via de website pb me dan, dan vraag ikveen extra bij de ggz.
(of je belt je regionale ggz of huisarts, die moeten ook weten wat je wilt).
Rieneke1
12 jaar geleden
ok, bedankt!
Misschien kan je ook bij je indentificatie bewijs stoppen plus de telfnrs. van een paar goeie bekenden , daar zoeken 'ze' in ieder geval naar , wie je bent
Ik heb bij mijn huisarts wel 2 telefoonnummers laten noteren van mensen die ik goed ken en vertrouw en zij hebben mijn (extra) huissleutel en weten dat ik beesten heb , dat voelt wel veilig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ook een strak plan, +