als je een botbreuk denkt te hebben met welke afdeling van het ziekenhuis moet je dan een afspraak maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie helpen je allemaal in het ziekenhuis bij een botbreuk

Het beste antwoord

Je moet hiermee eerst naar je huisarts gaan. Deze kijkt of er reden is om aan te nemen dat het gebroken is, of dat het om een kneuzing gaat. Als hij een breuk vermoed (en zelfs als hij het al zeker weet door uitstekende botjes ;-)) dan zal hij je meestal een doorverwijzing geven naar de röntgenafdeling. Als het al na vijf uur is dan kan het zijn dat je een verwijzing naar de ehbo krijgt, omdat dat dan de enige plek is waar ze röntgen foto's kunnen maken, maar meestal zal hij je naar de gewone Röntgenafdeling doorverwijzen.

Nadat er foto's zijn gemaakt beoordeeld de arts aan de hand daarvan of er sprake is van een fractuur (= een botbreuk) of niet. Zo niet, kun je weer naar huis, zo wel zijn er verschillende opties. Bij de meeste breuken zal je worden doorverwezen naar de gipspoli. Daar wordt je in het gips gezet en krijg je een afspraak mee voor controle.

Als het een gecompliceerde breuk is, kan het zijn dat je wordt doorverwezen naar een chirurgische afdeling (bijvoorbeeld orthopedie of plastische chirurgie).

Ga hier mee NIET uit jezelf naar de spoedeisende hulp! Hoe vervelend het ook voor je voelt, een breuk in arm of been is (gelukkig) niet iets levensbedreigend! Ze zijn verplicht je te helpen, en ze zullen je daarom niet wegsturen (maar je misschien wel uren laten wachten), maar laat hun hun tijd alsjeblieft aan levensgevaarlijke situaties besteden. Voor een botbreuk is geen spoedeisende hulp nodig. Alleen als je de breuk bijvoorbeeld in een rib bij je longen vermoed, of in je nek, kan je naar de SH, maar dan had je nu niet meer op GV gezeten ;-) En als er een andere reden is waarom jij naar de SH zou moeten, stuurt je huisarts je daar echt wel heen. Maar die kans is super klein (tenzij het dus al heel laat op de dag is...Maar dat is nog steeds niet omdat het levensbedreigend zou zijn). Er zijn zelfs SH die je een preek geven als je zonder verwijzing van de huisarts voor een botbreuk bij hun komt, en terecht. Ook al lijkt het voor jou heel ernstig, hun hebben écht wel urgentere dingen te doen!

Gewoon langs je huisarts dus! Als dat echt niet kan om bepaalde reden, kun je contact op nemen met de röntgenafdeling voor een afspraak, maar je hebt kans dat de verzekering het dan niet vergoed als het geen breuk blijkt.

Ik wens je veel sterkte, hoop dat je niet te veel pijn hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik erger me altijd rot aan mensen die met de kleinste dingen naar de SEH gaan, maar het moet ook weer niet té overdreven worden. Het is voor alle partijen het prettigst als je eerst contact opneemt met je huisarts, maar als er echt een reëel vermoeden is van een breuk, zullen veel huisartsen toch doorverwijzen naar de SEH. Die is er bovendien niet alleen voor levensbedreigende situaties, maar ook voor dit soort dingen: botbreuken, luxaties, grotere hechtwonden, hartritmestoornissen (ook als ze niet levensbedreigend zijn) en de eerste opvang van patiënten die acuut opgenomen worden met allerlei problemen, die ook lang niet altijd direct levensbedreigend zijn. Dus ja: bel in dit soort situaties eerst je huisarts, maar wees ook niet al te bang om naar de SEH te gaan (indien mogelijk natuurlijk wel met verwijzing!) als je niet half dood bent.

Andere antwoorden (5)

De eerste hulp; maar je moet geen afspraak maken maar er direct naar toe gaan voordat het verkeerd aan elkaar groeit.

Toegevoegd na 41 seconden:
Eventueel eerst via de huisarts vandaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het groeit heus niet binnen enkele uren/dagen verkeerd. Wat ik wel in jou antwoord lees.
"direct actie ondernemen want het groeit direct verkeerd"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 9 op de 10 eerste hulpen kun je niet meer zonder doorverwijzing van de huisarts terecht voor dit soort zaken. Een botbreuk is niet levensbedreigend, en dus moet je eerst langs de huisarts, zodat hij kan vaststellen of er inderdaad reden is om aan een botbreuk te denken. Meestal verwijst deze je ook niet door naar de eerste hulp voor een botbreuk, maar naar de röntgenafdeling (alwaar de arts daar aan de hand van de foto's beslist of je naar de gipskamer moet worden verwezen of naar een andere afdeling zoals chirurgie, of dat het om een kneuzing gaat en je naar huis kan). Alleen voor écht levensbedreigende dingen mag je zonder verwijzing naar de Eerste Hulp gaan. Als je zonder verwijzing naar de Eerste Hulp gaat zullen ze je heus wel helpen, dat zijn ze verplicht, maar je mag dan (na de preek van de balieverpleegkundige dat je eerst naar de huisarts had gemoeten) héél lang wachten als je pech hebt (denk daarbij aan meerdere uren). Terwijl als je via de huisarts komt je meestal zo aan de beurt bent, mocht die het nodig vinden je naar de eerste hulp te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele grote plus voor de reactie van Rinke
Geen, je moet namelijk een afspraak maken met je huisarts. Hij kan beoordelen of iets gebroken is en onderneemt dan verdere actie.

Ook als de huisarts twijfelt kan hij je doorsturen voor foto's bijvoorbeeld.

Je kunt niet zomaar een afspraak maken in het ziekenhuis.

ps: het groeit heus niet binnen 2 á 3 dagen weer (verkeerd) aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker subtiel. De persoon zit (naar alle waarschijnlijkheid) op dit moment gewoon thuis. Dus het is geen acute situatie. Huisarts/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist eerst naar de huisarts. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mensen die minnen renne vast met elk schaaf/snijwondje direct naar de eerste hulp, zelfs in het weekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tadaa: Jou reactie is hier de enige onzin...De eerste hulp is bedoeld voor levensbedreigende situaties die dírect hulp nodig hebben (daarom heet het ook eerste hulp...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Rinke :) Het ligt dus niet aan mij dat ik de reactie enigszins bot vind :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hup daar gaat onze zorgverzekering weer omhoog, omdat mensen onnodig naar de eerste hulp gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Precies wat ik ook dacht :)
Mensen (vooral uit de steden????) gaan veel te snel naar de eerste hulp en in mijn ogen zelfs te snel naar de huisarts. Ik irriteer mij dood als er iemand in de wachtkamer zit die naar de dokter gaat omdat ie niet van zn griep af komt. "hoe lang heb je er al last van dan" och, 3 dagen al....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of dat vooral uit de steden is zou ik niet durven zeggen, ik woon zelf in een grote stad en het ziekenhuis hier heeft heel veel campagne gevoerd tegen het onnodig naar de SEH gaan, en gelukkig weten de meeste mensen hier daardoor nu dat je niet zomaar naar de SEH moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is fijn :) Vooral voor de mensen die wel acute klachten hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is denk ik ook het probleem, mensen weten het niet, dat blijkt hier wel weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad. Bovendien zijn er mensen die op het moment dat ze een botbreuk hebben ook écht denken dat ze heel urgent zijn en zich moeilijk kunnen indenken dat er mensen zijn die meer hulp nodig hebben dan hun. Maar hoe vervelend en pijnlijk een botbreuk ook is, het is niet iets dat op de SEH thuis hoort.
Je huisarts moet je doorverwijzen, dus die bel je eerst. Afhankelijk van de situatie zal die je eerst zelf willen zien, je doorverwijzen naar de spoedeisende hulp, of zelf een foto aanvragen. In het laatste geval maak je met de verwijsbrief in de hand een afspraak met de afdeling radiologie, en de meeste ziekenhuizen hebben dan de afspraak dat als de foto een breuk laat zien, je van daaruit doorgestuurd wordt naar de SEH, zonder verdere tussenkomst van de huisarts.

Buiten kantoortijden kun je de huisartsenpost bellen. Als je al zeker weet dat er en breuk is en dat er ook medische hulp nodig zal zijn (bijvoorbeeld bij een open breuk, waar de botten door de huid steken) dan kun je ook direct naar de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis gaan.

Als je geen huisarts hebt, ga je ook naar de SEH. Als de situatie niet acuut is, bijvoorbeeld als je een paar dagen geleden iets op je teen hebt laten vallen en je nu twijfelt of er misschien een breuk zit, dan is het handig om eerst even te bellen naar het ziekenhuis. Dan kunnen ze daar kijken of je op de SEH gezien moet worden, op gewoon op de poli chirurgie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb jij nou weer een min? :S Nou, van mij een plus hoor! Je hebt gelijk, alhoewel ik denk dat als je een open botbreuk hebt je niet nog even een vraag gaat stellen op GoeieVraag dus dat dat hier niet van toepassing is ;-) Maar dat is idd wel een reden om dan naar de SEH te gaan uit je zelf. De meeste ziekenhuizen behandelen overigens botbreuken op de gipspoli en alleen gecompliceerde fracturen op een chirurgie poli.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ga er ook niet vanuit dat VS op dit moment een open fractuur heeft. Maar de vraag was niet "ik ben gevallen en heb die-en-die klachten, wat moet ik doen?" maar "wat moet je doen als.." ik vat zo'n vraag altijd maar ruim op. Er zijn trouwens wel meer dingen waarmee je direct naar de SEH kunt gaan hoor, dat is niet alleen voor levensbedreigende zaken, maar ook voor zaken waarvan je weet dat de huisarts het niet kan oplossen, terwijl ze wél spoedeisend zijn. Zelf probeer ik in die gevallen wel altijd even via m'n huisarts een verwijzing te krijgen, dan bel ik op met: "ik heb weer ... en ben op weg naar de SEH, kunnen jullie bellen dat ik eraan kom?" Maar dan gaat het wel om een bekend probleem, waar ze me op de SEH ook allang mee kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad, bekende problemen is iets anders. Zelf heb ik een erg flexibele duim die regelmatig uit de kom schiet, en meestal verwijst mijn huisarts me hiervoor door naar de SEH (Hij zet hem niet zelf terug omdat mijn pezen op die plek afgescheurd zijn geweest en nu kunstmatig aan elkaar zitten, dus dit vraagt specialisatie). Dat is ook niet levensbedreigend en wel een acuut probleem. Maar ookal weet ik dat ik dan naar de SEH moet, ik ga wel altijd via de huisarts. Want die belt dan altijd eerst even met de SEH. Maar ik ben van mening dat het zonder afspraak/vooraankondiging naar de SEH gaat, veel te snel gebeurd en in niet acute situaties. (Jou situatie staat daar los van, want jij bent én bekend daar én geeft een vooraankondiging ;-)).
Ik had zelf ook een botbreuk. En ik ben ook gewoon naar de eerste hulp gegaan en hebben ze mijn pols in het gips gezet.
Dus stel voor om naar de eerste hulp te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zullen je gerust helpen op de SEH, maar dat is niet de juiste plek om heen te gaan voor enkel een breuk. Die hebben echt urgentere dingen te doen dan een enkele botbreuk. Je hoort hier mee naar de huisarts te gaan, niet naar de SEH!
Bij het vermoeden van een botbreuk zijn er verschillende mogelijkheden:
- een afspraak maken met de huisarts.
- een afspraak maken met de dokterspost (weekend)
- langs de Eerste Hulpafdeling van het ziekenhuis gaan.
De keuze kan afhankelijk zijn van verschillende factoren:
- loop je er al een paar dagen mee - dan ga je eerst naar de huisarts.
- gebeurt het bijvoorbeeld onderweg of tijdens het sporten dan is een gang naar de Eerste Hulpafdeling meer voor de hand liggend.
Ook de plek van de vermoede breuk is van invloed op de keuze: een breukje in een vinger of teen is van andere orde dan een vermoede breuk van een rib.
De aanwezigheid van een bloeduitstorting of het ontbreken ervan kan ook van invloed zijn op de keuze, evenals de aanwezigheid of afwezigheid van pijn.
Wees in ieder geval kritisch bij een keuze. Een bezoek aan de Eerste Hulp kost aanzienlijk meer dan een bezoek aan de huisarts, maar dit mag echter nooit een belemmering zijn hulp te zoeken.