ik wil graag een orthopeed worden zonder operaties te doen, kan dit, zoja hoeveel jaar moet ik hiervoor studeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,
dan weet je niet wat een orhopeed is en doet.

Antwoorden (2)

Nee, je zult tijdens je studie stage moeten lopen en assisteren bij operaties én zelfstandig opereren.
jc54
12 jaar geleden
Nee, dat zal niet gaan. Het dagelijks werk van een orthopeed is het uitvoeren van orthopedische operaties, dit kun je niet los koppelen van andere orthopedische behandelingen. Daarbij is een algemene chirurgische vooropleiding nodig voordat je je zou kunnen specialiseren in de orthopedische chirurgie.

Als je geïnteresseerd bent in het bewegingsapparaat maar geen operaties wilt uitvoeren, zou je kunnen overwegen om je te specialiseren in de reumatologie of de revalidatiegeneeskunde. Of je wordt geen arts, maar bijvoorbeeld fysiotherapeut. Ook als revalidatiearts kun je je specialiseren in orthopedische letsels, alleen voer je dan geen operaties uit, maar help je mensen verder die na een orthopedische operatie, of als gevolg van een orthopedisch probleem, niet goed kunnen functioneren. Google er maar eens op.

Als je arts wilt worden, studeer je eerst geneeskunde, dat duurt voor de meeste studenten minimaal zes jaar. Een orthopedisch chirurg is daarna nog zes jaar bezig, te beginnen met twee jaar algemene chirurgie, en dan nog vier jaar de orthopedische chirurgie. Een reumatoloog (ook bezig met het bewegingsapparaat, maar vanuit een heel andere richting) is ook zes jaar bezig met de specialisatie, drie jaar algemene interne geneeskunde, daarna drie jaar reumatologie. De opleiding tot revalidatiearts duurt vier jaar, en gaat o.a. over orthopedie, bewegingswetenschap, prothesiologie (het functioneren en bewegen van kunstledematen), neurologie en traumatologie.