hoe kan ik van dit claustrofobische gevoel afkomen?

Sinds een maand of 2, voordat mijn vriend en ik na 7 jaar uit elkaar zijn gegaan, werd ik soms plotseling misselijk in bussen, wat ook gepaard ging met een stevige angst. Dit is in de loop van de tijd erger geworden. Enkele weken terug moest ik de bioscoopzaal uitgaan omdat ik in paniek raakte en weer zo misselijk werd. Terug naar binnen gaan lukte niet.
Het gevoel komt alleen op in plaatsen waar ik niet meteen weg kan, of in elk geval het idee heb dat dit niet kan.
Tijdens sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld.
Tot nu toe is het altijd gelukt om niet te gaan overgeven, en relatief rustig te blijven; een soort 'mind over matter', maar ik weet niet of dit blijft lukken... Zie het niet zitten om een bus of auto onder te kotsen natuurlijk :)
Zelf heb ik sterk het gevoel dat het met de stress en emoties van de afgelopen tijd te maken heeft.
Heeft iemand misschien goede tips om hier vanaf te komen?

Toegevoegd na 6 minuten:
psycholoog is natuurlijk (inderdaad) het eerste waar mensen aan zullen denken, maar dat is geen optie. Heb het wel gehad met dat soort dingen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Psycholoog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik er zélf aan kan doen. niet meteen naar een zielenknijper ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bang om niet weg te kunnen, Stautemaus. daar komt het eigenlijk op neer :)

Het beste antwoord

Zou het kunnen, dat je je (onbewust) gevangen en opgesloten hebt gevoelt in de relatie met je vriend?
Nu jullie uit elkaar zijn, kan je je het misschien toestaan, daar over na te denken.

Vóór die tijd zal je het misschien heel aktief weggeduwd hebben : jullie hielden van elkaar, en in elke relatie moet je wel eens iets 'wegslikken' terwille van de lieve vrede....(en dit kan zwaar op de maag liggen!!)
En je wilt niet steeds over dezelfde dingen zeuren, of je hebt in het begin van jullie relatie vrijwillig bepaalde offers gebracht ten aanzien van je persoonlijke vrijheid, die je later niet meer terug kon draaien, maar die je meer en meer naar de keel grepen....

Symbolisch daarvoor zijn situaties nu, waarin je je ook opgesloten voelt. Je misselijkheid is je lichaam, dat de situatie herkent.
Nu je koppie nog....

Als je dit voor jezelf kunt toegeven, en ook, dat dit nu voorbij is, zou je diep moeten kunnen ademhalen, je tot in je tenen realiseren dat je vrij bent, en misschien wordt die angst (want dat is het volgens mij....) opgesloten te zijn minder, tot hij weg kan zakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik al zou kunnen stemmen zou je een plusje krijgen :) heel erg bedankt voor je antwoord, ik las het en er klikte iets van binnen, denk dat je inderdaad gelijk hebt. Op dit moment voel ik me zelfs inderdaad nog opgesloten omdat we nog in 1 huis leven en ik nog geen plek voor mezelf heb.
Dank je wel!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er íéts is wat een mens zich opgesloten laten voelen is het wonen en slapen op een plek, waar je je ongemakkelijk en geforceerd voelt! Meis, ik hoop heel erg, dat deze situatie héél snel voorbij zal zijn, was dit is een ongezonde situatie voor jullie allebei, vooral na 7 jaar, waar toch een heleboel jaren van herinneringen liggen, die verzuurd zijn....Voor het goed verwerken van jullie scheiding is het echt belangrijk, dat jullie allebei door kunnen gaan met je eigen leven! Hug......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ LTK: inderdaad, ga zo snel mogelijk ook fysiek uit elkaar, anders komt die verwerking nooit en ga jij je alleen maar meer gestresst voelen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb inmiddels een huisje gevonden en ga binnen 2 of 3 weken verhuizen.
gelukkig hebben we geen ruzie, dat maakt het wel makkelijker.
Niet dat het leuk is, maar het komt helemaal goed!
groet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nogmaals bedankt! ook voor de lieve dingen die je zei :)