Waarom stotter ik alleen bij specifieke momenten?

Ik stotter dus, maar als ik dat aan mensen wil uitleggen geloven ze het vaak niet, omdat ik bij veel momenten ook gewoon vloeiend kan praten. Ik zal het even op een rijtje zetten:

Wel stotteren:
Bij vrienden
Thuis
Op visite
Bij presentaties
Bij telefoneren
Bestellen in een restaurant
Voorstelrondjes
Andere taal praten

Niet stotteren:
Mentorgesprekjes
Gewoon praten met docenten, dus niet al te bekende volwassenen
Bij klasgenoten die niet mijn vrienden zijn

Ik heb geprobeerd er een logica achter te vinden, zoals 'bij spannende momenten stotter ik.' Maar dat slaat ook meteen weer nergens op omdat ik juist thuis en bij vrienden ook stotter... daar voel ik me op mn gemak.

Waarom stotter ik bijna nooit als ik met volwassenen praat? Waarom?! Ik heb namelijk best veel moeite met stotteren (verleden met pesten enzo dus nu ben ik bang om te stotteren) maar als ik dat aan een leraar vertel dan is het vaak van 'maar jij stottert toch helemaal niet.'

FRUSTREREND!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Dit heb ik toen ik wat jonger was ook gehad. vooral met de telefoon. tot ik er achter kwam dat ik dat mezelf wijs maakte, als de telefoon ging dacht ik al voor ik hem opnam "nu ga ik stotteren" en inderdaad ik ging stotteren al met het noemen van me naam. ik heb het mezelf afgeleerd door voor de worden waar ik moeite mee had het woord OF te zeggen. dus als ik b.v. kikker wilde zeggen (voor een stotteraar erg moeilijk) zij ik "of kikker". ik weet niet hoelang ik dit heb toegepast maar na verloop van tijd kon ik het ook zonder OF. ik hoop voor je dat het bij jouw ook werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik ook van die woordjes, ik zeg altijd 'zegmaar' voor een woord. Of eh ofzo. Maar dit was eigenlijk niet een antwoord op mijn vraag :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het eerste gedeelte van me antwoord geef ik aan dat ik het mezelf aan praat. zo van O jee nu ga ik stotteren en daardoor praatte ik mezelf onbewust een nervositeit aan waar door ik ging stotteren.
Hallo Lieslot,

Dat je bij sommige mensen niet stottert, en bij andere wel heeft te maken met je ( vaak onbewuste) emotionele 'betrokkenheid' bij die persoon. Je zult merken dat bij wie je juist niet wil stotteren, je dat juist wél gaat doen.
Andersom werkt dat dus ook zo.
Dit komt dan omdat je (onbewust) meer druk achter je spreken gaat zetten: 'nu wil ik liever niet stotteren' of 'niet laten zien dat ik stotter'. Juist voor iemand die last van van stotteren (stoornis in de spraakmotoriek) heeft, is deze gedachte funest.
Het antwoord wat monalisa geeft raad ik je sterk af, omdat dit een vorm van 'vluchtgedrag' is, wat bij heel veel stotteraars voor komt.

Oplossing is: juist (durven) stotteren. Oók bij diegene waar je dat 'nu liever niet zou willen'.
Het lijkt moeilijk, maar dit is het begin naar veel ontspannender communiceren.
Je zult zien dat 'het taboe' wat jij denkt dat het is, niet bestaat.
Een ontspannen spreekhouding zal uiteindelijk leiden naar wat jij zo graag wil:
(bijna) niet meer stotteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik eigenlijk is het bij mij andersom! Zoals ik al zei stotter ik als ik thuis ben en met vrienden, terwijl ik me dan op mijn gemak voel. En dan stotter ik ook. Dat snap ik dus niet! Ik weet wel dat als ik niet wil stotteren ik juist wel ga stotteren, maar dat is hier niet het geval...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat je je op je gemak voelt wil niet automatisch zeggen dat je dan vloeiend zou moeten spreken.
Het heeft sowieso te maken met een storing in de spraakmotoriek.
Stotteren is heel complex. Er kunnen ook andere factoren zijn, dat maakt dat je soms gaat stotteren. Ben je al eens bij een logopedist geweest?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee geen logopedist! Stotteren is maar een héél klein gedeelte van de opleiding logopedie. Een stottertherapeut heeft veel meer kennis van stotteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stottertherapeut zou je inderdaad ook kunnen proberen.
Maar let wel; er zijn heel veel verschillende therapie-vormen. Iedere therapeut hanteert zijn of haar eigen methode. Het is de kunst om erachter te komen welke therapie voor hem of haar het beste is.