ik ben best wel stil. en ik wil meer praten maar ik weet niks om te zeggen. misschien tips om meer te praten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.6K
Snuffel
12 jaar geleden
Neem eens een kijkje bij www.verlegenmensen.nl Op het forum vindt je heel veel tips! Heb ik veel aan gehad. Ik heb ook een cursus bij hen gevolgd. In het cursusboek is een heel hoofdstuk aan dit onderwerp gewijd. Basisboek Hier Ben Ik.

Antwoorden (7)

Mischien moet je meer geintereseerd overkomen bij andere mensen, meer in gesprekken mengen bij andere. Voor het begin kun je beter gewoon afentoe iets zeggen in een gesprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi de angst van je af, probeer te imperumperen en stel vragen.
Vooral door vragen te stellen, toon je je belagstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg een sociale vaardigheidstraining. Daar leer je hoe je een gesprek kunt beginnen, hoe je het op gang houdt, en hoe je je mengt in een gesprek in een groep.

Of ga iets doen waarmee je je verlegenheid (als het dat is) leert overwinnen. Vaak helpt het om iets te doen waar je goed in bent, dat geeft zelfvertrouwen en daardoor ga je jezelf ook makkelijker presenteren. Wat specifiek kan helpen om je makkelijker te uiten, is bijvoorbeeld iets met kunst: volg een toneelcursus, een sprekerscursus, of ga dansen of zingen. Allemaal dingen waarin je leert om je jezelf op een bepaalde manier neer te zetten voor een groep mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vroeger precies hetzelfde,wilde wel maar wist niet wat te zeggen.
Ik ben nog steeds vrij stil bij anderen,behalve bij me eigen thuis dan.
Dat is je karakter,maar een cursus sociale vaardigheden is zeker aan te raden.
Mijn zoon heeft dezelfde karaktereigenschap als ik en jij,en hij heeft zo'n cursus gedaan,niet dat ie nou bij anderen de oren van hun hoofd afkletst maar hij heeft wel geleerd om reakties te kunnen geven en hoe een gesprek op gang te zetten geleerd waardoor de ander het gesprek vervolgd .
probeer hetzelfdeeens bij mensen waarbij je weet dat het kletsers zijn,begin een simpele vraag wat je denkt dat diegene leuk of interessant is,dan gaat die honderduit vertellen en jij kunt korte reakties geven,daar leer je weer van.
succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord.
Zo'n cursus kan zeker nuttig zijn.
Want met alleen een paar "tips" los je dit helaas niet op. Met een stil karakter is overigens helemaal niets mis. (hoewel dat idee vaak wel wordt gegeven, omdat het merendeel van de mensen wat meer praat).
Stillere mensen denken vaak meer na over wat ze zeggen en dat kan helemaal geen kwaad.
Maar inderdaad kan het wel fijn zijn om een beetje "normaal" met andere mensen om te kunnen gaan.
Ik herken het probleem, ik heb er ook moeite mee.
Maar na een tijdje heb ik het volgende bedacht:
ik moet eerst iets weten over de andere gesprekspartners.
Soms als je een vraag stelt over wat voor werk iemand doet of hobbies dan krijg je veel informatie. Soms is je gesprekspartner zolang aan het woord dat je alleen reageert met, o ja? uhm, hoe zo dan? of zo zo
Je wordt wel uitgenodigd om wat over je eigen werk of hobby te vertellen...daar moet je wel even over nadenken.
In veel gesprekken komen ook nieuws feiten voor of meningen over zaken,politie of zo...
handig om het journaal bij te houden via tv of internet.
Als je een man bent is het handig als je iets van het recente voetbal afweet, eredivsie, championsleage enz...
Wil je een date of iets met een afspraakje?
Praat niet te veel over jezelf maar laat de ander praten en het gevoel krijgen dat hij of zij leuk is om dingen van te weten. Stel geen vragen die te persoonlijk zijn of die gevoelig liggen.....Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig dat je dit bij jezelf ontdekt en je voelt hoe lastig dit voor jezelf is. In feite begin je al met communiceren al is het op papier. Dezelfde zin zou je ook kunnen delen met iemand die je vertrouwd. Er zijn genoeg mensen om je heen die je oprecht willen helpen. Mogelijk kunnen deze stappen je helpen.
1. Ga eens voor jezelf na of je denkt?
2. Wat voor dingetjes passeren jouw gedachten
*Ik ben stil
*ik voel me verlegen
*Ik krijg het warm als ik moet praten
*Wat vind ik van een film
*Wat zie en hoor ik op school
* Welk vriendje of vriendinnetje vind ik leuk
* Welke hobby's heb ik?
en nog een hoop meer.....
3. Zoek iemand waarmee je je op jouw gemak voelt.
4. Zeg wat je wil leren (de stilte doorbreken) en begin met een van de bovenste punten of iets anders.
5. Vraag of die persoon je er vragen over wilt stellen over wat je erbij denkt en voelt.
6. Leer jezelf aan om op den duur ook zonder de vragn van een ander door te praten.
7. Jij bent waardevol en heb je dat al bij jezelf ontdekt.
Hopelijk kan dit je een klein stukje op weg helpen en vooral ................ het mag best enkele keren fout gaan want dat zijn de beste leermomenten maar best spannend.
Ga op ontdekkingsreis en ontmoet jouw talenten. Je hebt ze nu lang genoeg in stilte opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef tijdens een gesprek vaker je mening of vraag aan je vrienden of zij deze vaker aan je willen vragen. Antwoord dan ook niet alleen met ja of nee, maar geef ook aan waarom je dit vindt of wat je al eens heb meegemaakt waardoor deze mening gevormd is.