Wat bedoelen ze met morfine-agonist?

Hallo,

ik ben net 24 jaar geworden kamp sinds een jaar met vreselijke rugklachten (onderrug), er is sprake van discopathie en gewone pijnstillers helpen gewoon niet.

Ik heb een tijdje 4x per dag 1000mg paracetamol genomen maar dat hielp niet, daarna een tijdje NSAID's geprobeerd dat hielp ook niet.

Heb ooit voor andere klachten paracetamol met codeïne en tramadol gebruikt maar ik kreeg daar ademhalingsproblemen van (ademdepressie).

Ik zit vast met pijnstillers, dit zegt mijn huisarts ook.

Ik ben doorverwezen naar de revalidatiearts en naar de pijnkliniek, maar moet nog enkele weken op mijn tanden bijten :S

Ik zat intussen mij af te vragen of er geen alternatieven bestaan voor morfine en opiaten???

Ik las net iets meer over Methadon op Wikipedia en er staat bij dat het ook wel eens morfine-agonist genoemd wordt, wat is morfine-agonist?

Zou ik hier ook op reageren?

P.S.: zijn er andere (zeer sterke) pijnstillers bekend (geen opiaten maar wel andere)

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
D44ntje: Methadon is een opioïde analgeticum, met andere woorden: een pijnstiller die op opium lijkt.
Een pijnstiller dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste momopoylo, yep je hebt gelijk... Ik vraag mij af of ik hier ook zou op reageren aangezien ik slecht reageerde op Tramadol en Codeïne; behoort Methadon ook bij deze groep medicijnen? Bevat het dezelfde stof als Codeïne, Tramadol en/of Morfine?

Het beste antwoord

Een morfine-agonist is een morfine-nabootser.
Een spulletje wat op synthetisch gemaakte morfine benadert.

Het is dus een pijnstiller ter bestrijding van ernstige pijn waarbij (op korte termijn) geen behandeling van de veroorzaker van de pijn mogelijk is.

Overigens is morfine eigenlijk ook een pijnstiller.
Het therapeutisch gebruik van opiaten (bv. in het kader van een pijnbehandeling) leidt meestal niet tot grote problemen. Afgezien daarvan kan het echter aanleiding geven tot lichamelijke afhankelijkheid, wat wil zeggen dat bij plotseling staken de patiënt ontwenningsverschijnselen kan ontwikkelen.

Maar geen enkele behoorlijke arts zal jou zomaar morfine of methadon voorschrijven.
Zelfs mijn man, met zijn drie soorten kanker en heel veel pijnen krijgt dit spul niet.
Hij slikt nu Lyrica voor de behandeling van perifere neuropathische pijn. Neuropathische pijn is ‘anders dan gewone pijn’ en wordt ook wel zenuwpijn genoemd. Deze pijn ontstaat door beschadiging van een zenuw of druk tegen een zenuw en kan ‘tintelend’ of ‘brandend’ aanvoelen.

Waarmee ik maar wil zeggen: Het is goed dat eerst precies uitgezocht gaat worden WAT die pijnen veroorzaakt.
Daarna kan een * gerichte * pijnbehandeling gestart worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste momopoylo, yep je hebt gelijk... Ik vraag mij af of ik hier ook zou op reageren aangezien ik slecht reageerde op Tramadol en Codeïne; behoort Methadon ook bij deze groep medicijnen? Bevat het dezelfde stof als Codeïne, Tramadol en/of Morfine?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, methadon is een heel ander soort middel.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/methadon.aspx?mId=10698&rId=911 Maar heel technisch weet ik het ook niet hoor. Veelal wordt bij pijnbestrijding gewerkt volgens de WHO-pijnladder.
De eerste stap is paracetamol of een NSAID, zoals ibuprofen.
De volgende stap is het combineren van het middel van stap 1 met een zwak opioïd als codeïne of Tramadol. Een bekend product is ParaCod (paracetamol en codeïne in één tablet).
De derde stap is het gebruik van sterkwerkende opioïden als morfine en fentanyl ("morfine-pleisters").
In uitzichtloze situaties bij mensen met zeer veel pijn (terminale kankerpatiënten) is de laatste stap continue, intraveneuze toediening van sterke opïoiden, meestal morfine, met behulp van een morfinepomp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dat ik allergisch reageer op Morfine en opiaten, ik krijg daar ademhalingsproblemen van :(

Andere antwoorden (2)

met morfine-agonist bedoelen ze een medicijn dat het effect van (in dit geval) morfine versterkt.

vandaag was er bij dr.phil een vrouw die heel veel pijn ervaarde van de ziekte lyme en zij gebruikte lach gas om de pijn te verlichten.
hoe je hier aan moet komen zou ik je niet kunnen zeggen

wel raad ik je aan dit eerst te overleggen met je huisarts en wat hij hiervan vindt aan gezien ik een leek ben op dit gebied.

in ieder geval veel sterkte en ik hoop dat je binnenkort gedag kan zeggen tegen de pijn ;)

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lach gas verkopen ze bij de blokker! In van die capsules, super grappig om te doen haha. Je hebt alleen een oude slagroomspuit nodig. Ballonetje op de tuit en dan uit de ballon zuigen. Liefst niet rechtstreeks uit de fles omdat het dan te koud is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nu je het zegt van die kidde partonen natuurlijk stom van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Euh, dames/heren, wat is lach gas? :/ :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lachgas is een verbinding van stikstof en zuurstof met de formule N2O. Lachgas is een anesthetisch gas, dat wordt gebruikt bij verdovingen, maar het wordt ook gebruikt in motoren om het motorvermogen te verhogen. In de atmosfeer is lachgas een broeikasgas Bij inademing ontstaat een bewustzijnsdaling die enigszins lijkt op dronkenschap
is het niet mogelijk de oorzaak van de pijn weg te nemen/ te verminderen?
Heb je een verkeerde houding (aangeleerd). Zelf had ik zo'n rugpijn dat ik bijna in een rolstoel terechtkwam. Fysio hielp niet. Cesartherapie na een paar weken wel, en heb nu zelden nog last. Train vooral de spieren er om heen.
Want om de rest van je leven pijnstillers te moeten gebruiken, daar wordt je erg suf van, en je hebt steeds meer nodig