Hoe kan ik zorgen dat ik eerder wordt geholpen in het ziekenhuis?

In de zomer vorig jaar merkte ik dat ik een klein vetbultje in mijn wang had. Hij was klein, niet zichbaar en had er geen last van. Ik dacht dat hij vanzelf wel weg kon gaan. Eind november was hij echter nog niet weg, hij was juist gegroeid en zichtbaar geworden. Hij was nog steeds niet pijnlijk. Ik heb toch een afspraak bij de dokter gemaakt. Hier werd ik snel geholpen en heb een verwijskaart gekregen. Toen ik contact(begin december) op nam met het ziekenhuis werd mij, tot mijn verbazing, verteld dat de eerste plek die zij hadden 24 januari was. Dit was nog niet eens een echte ingreep, gewoon een gesprek. Hierna zou nog een wachttijd staan van ong 5 weken. Sinds een week begint het bultje flink te groeien. Ik heb gebeld en gezegd wat ik jullie nu vertel. Heb dan ook een uitnodiging gekregen voor 13 maart. Hij heeft nu het formaat van een kleine knikker. Hij doet nu ook behoorlijk pijn. Ik slaap slecht, eten doet pijn, ik heb er dus gewoon last van. Ik denk dat als ik niet snel geholpen wordt ik gewoon de hele dag op bed ga liggen en pijnstillers moet nemen. Het probleem is denk ik dat de ingreep wordt gedaan door een plastisch chirurg. Meestal heeft zon ingreep niet zo veel haast. De ingreep duurt maar 15 minuten. Kunnen ze mij nou echt niet eerder helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Je huisarts kan van de eerdere verwijzing een spoedverwijzing maken. Wanneer je in het ziekenhuis nog niet gezien bent door een arts, zal soms de assistente naar aanleiding van het verhaal van de patiënt iemand eerder inplannen, maar formeel is de verwijzer dan de enige die de urgentie kan verhogen. Dat is je huisarts dus.

Een andere optie zou zijn wachttijdbemiddeling via je zorgverzekeraar, dan wordt er gekeken in welk ziekenhuis in de buurt je snel terecht kunt met dit probleem. Maar aangezien je al bent gestart met een traject bij dit ziekenhuis, ligt de eerste optie veel meer voor de hand. Zou je nu ook met spoed niet eerder terecht kunnen en het beperkt je ernstig ook als je bijvoorbeeld pijnstillers krijgt van de huisarts, dan is wachttijdbemiddeling geen gekke optie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens vind ik het nog niet heel lang duren, tenzij dat 'hele dagen op bed liggen' niet een beetje overdreven is (zo klinkt het namelijk een beetje). Ik heb veel gekkere dingen meegemaakt (tot dreigende verpleeghuisopnames omdat een OK maandenlang werd uitgesteld), maar dat zal ik je even besparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, bedankt. En ja je hebt wel een beetje gelijk. Lig nog niet op bed. Het is nog gewoon draagbaar. Maar de pijn neemt wel toe en weet natuurlijk niet hoe het er over een week gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan komt je reactie denk ik meer voort uit angst voor pijn dan dat de situatie werkelijk zo nijpend is. Begrijpelijk hoor, je raakt een beetje in paniek. Twee weken kunnen een eeuwigheid lijken, maar eigenlijk is twee weken echt zo lang nog niet hoor. Neem gewoon contact op met je huisarts: die kan nog aanvullende adviezen geven, en eventueel iets voorschrijven tegen de pijn. En als je het echt niet houdt, kan hij/zij je dus met spoed doorverwijzen.

Andere antwoorden (3)

Naar de huisarts gaan en ze je door laten verwijzen naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem contact op met je zorgverzekeraar, zij kunnen vaak bemiddelen voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt dus op 24 januari een onderzoek gehad?
En een afspraak voor een behandeling op 13 maart?

Dat is echt niet zo lang voor een "normale" ingreep.

Opnieuw contact opnemen met je huisarts.
Kijk of die wat voor je kan doen.
Maar als het niet zeer ernstig is, of levensbedreigend,
dan zal dat niet meevallen.

Wat je ook kan doen is je verzekeringsmaatschappij bellen.
Vaak hebben die wel mogelijkheden om bepaalde ingrepen te laten versnellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou het is zeker niet levensbedreigend, als het niet iets anders is dan een gewoon vetbultje. Maar ik heb er last van. Waar ik ook een beetje mee zit is dat waarschijnlijk tig behandelingen eerder verricht worden, denk aan botoxbehandelingen, oorcorrecties, ooglidcorrecties etc.