Computer uit, da's een. Als je hier vragen gaat stellen komt er niks van je studie.;-)

En trap niet in de mythe dat je beter leert met muziek ; muziek leidt eigenlijk ALTIJD af, tenzij het nauwelijks waarneembare (zachte) klassieke (instrumentale) muziek is ; die kan je hersengolven juist in het juiste patroon brengen. Maar geen muziek is nog het best. Dan kunnen je hersens zich helemaal concentreren op waar je mee bezig bent zonder te worden afgeleid.

Verder : zorgen voor een (optisch) rustige, opgeruimde omgeving en alles wat je nodig hebt onder handbereik. Blijf ook voldoende eten en drinken.

De absolute topper om je te kunnen concentreren is zorgen dat de stof je interesseert ; helaas kun je dat niet altijd afdwingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

zorg dat je een redelijk vast ritme hebt.
goed eten, goed slapen.
dan ben je scherper en is het ook makkelijker je concentratie vast te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoga en meditatie werken concentratieverhogend.

In feite dus ontspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diep inademen en heel rustig uitademen en bij jezelf bedenken dat je het kunt. Positieve instelling dus. Als je al negatief gaat denken, gaat je concentratie al snel weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te lang achter elkaar studeren. Elk half uur vijf minuutjes pauze houden

Een ding tegelijk afhandelen. Met tien dingen raak je het overzicht kwijt

Geen afleiding in de buurt. Aan een leeg bureau of tafel werkt beter dan dat er allerlei voorwerpen liggen die je steeds gat bekijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik zelf heb hier ook last van hier wat tips:

1. let niet op anderen alleen op jezelf
2.zorg voordat je met je werk begint dat al je zorgen weg zijn praat in de ochtend wat je wilt vertellen dan is dat er ook vast uit
veel succes met het proberen van de tips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoofd leeg maken van alle STRESS en NEGATIEVE INVLOEDEN...dan moet het lukken!

Hoe je hoofd leeg maken, ga even sporten een uurtje voor je gaat studeren, of als het voor je werk is neem even een korte pauze..

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) Leid jezelf niet af. Soms ben je bezig en je onderbewustzijn ziet toch kans over je concenratie heen te schieten. De verleiding is dan groot om er gelijk aandacht aan te schenken, maar doe het niet! Schrijf even op een papiertje en leg het opzij om later te gaan doen.

2)Zorg voor focus. maak een lijstje wat je wilt doen en focus je daarop. Streep af wat klaar is en focus je op het volgende.

3)Weet wat je denkt. Hoe eerder je merkt dat je aandacht
afdwaalt naar andere dingen, hoe eerder je er iets aan kunt doen. Dagdromen is afen toe heerlijk, maar bedenk dat je concentratie nu vereist is en dwing jezelf ertoe om alleen met dat bezig te zijn waar je mee bezig bent.

4) Maak af en toe je hersens schoon. Dat kan erg handig zijn als je zorgen hebt, emotioneel niet in balans oid.
Pak dan een pen en papier en schrijf alles op wat je bezig houdt. Maak een lange lijst en klaar. Je zult zien dat dit helpt!

5) Let op je energie. Concentratie kost veel energie. Als je moe wordt, is het heel lastig je te concentreren. Las daarom korte pauzes in, ga lekker even in de buitenlucht lopen, eet even wat energierijks en ontspan je even. Dat kan net weer genoeg zijn om weer verfrist aan de slag te gaan.
amc
13 jaar geleden
dan heb ik de ultieme tip voor je, je zal het niet geloven maar het helpt echt.
De Matrix Methode van Ingrid Stoop zei is de grondlegger er van.
Ze heeft ook een boek uitgebracht in het nederlands, engels en duits.
Gewoon even google, het beste is je laten Coachen.
Veel succes.groet Edward