Waarom mogen normale sigaretten niet per 10 verkocht worden en kreteks wel ?

Vroeger hadden we ook pakjes Camel met 10 sigaretten, en zelfs heel even ook Marlboro's.
Sinds de tabakswet steeds strenger is geworden mogen die al heel lang niet meer verkocht worden.
De tabakswet is van toepassing op alle producten die bedoeld zijn om te roken en, ook al is het slechts ten dele, bestaan uit tabak.
Deze informatie heb ik van de website van de rijksoverheid zelf! Zie de link als bron.

Nou rook ik zelf al enige tijd Kretek sigaretten en die worden ALLEEN per 10 verkocht. Een kretek sigaret bestaat uit 2 delen tabak gemengt met 1 deel kruidnagel.

Weet iemand hoe het komt dat die sigaretten wel per 10 verkocht mogen worden en anderen niet ?

Dit staat op de website van de overheid:
De belangrijkste punten in de Tabakswet:

-Tabaksproducten zijn volgens de Tabakswet:
Producten die voor roken, snuiven, zuigen of pruimen bestemd zijn en die, al is het slechts ten dele, uit tabak bestaan.
-Kleine verpakkingen:
Het is verboden om kleine verpakkingen met minder dan 19 stuks op de markt te brengen.

Toegevoegd na 32 seconden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/roken-ontmoedigen/tabakswet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

In de officiële richtlijnen van de Brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel (NSO) staat daarover het volgende:

Sigaretten mogen alleen in verpakkingen van minstens negentien stuks verkocht worden. Daarop geldt alleen een uitzondering voor Indonesische Kretek sigaretten. Die mogen in kleinere verpakkingseenheden worden verkocht.

Kennelijk is er dus in de wet (of toelichting daarop) een uitzondering gemaakt voor de Kretek sigaretten.
Pieter2011