Hoe kan ik onzekerheid verminderen of stoppen?

Ik ben altijd heel onzeker. Moest ik dit wel doen? Heb ik nou wel mijn boeken voor Nederlands bij? Moest ik echt op dit tijdstip komen? Ik wordt er ziek van! Hoe kan ik dit verminderen of stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik je drugs?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*word
En babyfaced, waarom zou je hiervoor drugs moeten nemen!! Als je drugs neemt, ben je juist niet onzeker!!! Ik ben, samen met zo velen, soms onzeker en gebruik GEEN drugs!!! Denk na voor je iets zegt!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik gebruik geen drugs

Antwoorden (10)

Probeer realistisch te kijken naar de eventuele gevolgen als je iets vergeet. Is dat echt zo erg? Nee, vaak niet. Dus, waarom zou je je daar zo druk om maken?

Tuurlijk moet je niet altijd zo denken, maar je moet leren relativeren. Een keer je boek vergeten op school, geen probleem, lees je met een schoolmaatje mee.

Breid deze gedachte stap voor stap, maar waak er uiteraard voor dat je laks wordt. Sla niet door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit zal niet helpen. Want in grote erge gevallen zal dit niet helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In grote erge gevallen zoals je ze noemt, is het vaak helemaal niet erg om onzeker te zien. Iedereen is dan wel eens onzeker. Dat hoort er gewoon. Je kunt niet op alles voorbereid zijn, gelukkig maar, je zou er gek van worden.
daar is al eens een onderwerp over geweest hier bij GV.
lees maar,wie weet heb je er iets aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan slijten met de tijd, op voorwaarde dat je meer sociale dingen gaat doen dan nu - en misschien wat minder achter de nintendo gaat zitten ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzeker is iedereen op momenten... Dus daar ben jij niet de enige in...

Maar als je ziet dat het niets oplevert om achteraf te twijfelen... Dus ik stel je voor eens vooraf te gaan twijfelen en niet achteraf...

Dus als je een beslissing moet nemen (zo lang dat je ervan overtuigd bent dat je dat kan, ik denk van niet, maar ok)... Als je dan een beslissing moet nemen, spreek dan met jezelf af, ik ga zo meteen beslissen en dan ga ik er niet meer achteraf over twijfelen... Dus als ik dat uit gewoonte ga doen, dan stop ik het meteen als ik mezelf betrap op twijfel...

Zo ga je naar jezelf kijken en ook doen...

En als je dan een paar keer gezien hebt dat het niet uitmaakt wat ik toen besloot, het is goed zo... Dan komt er vanzelf minder twijfel... En als je niet meer twijfelt komt er vanzelf meer zekerheid...

Dus werkt niet primair aan zekerheid, maar aan je kwaliteit van beslissingen en dan krijg je als je achteraf niet meer uit gewoonte twijfelt, de zekerheid als bonus kado...

Werk daaraan... En oogst je zekerheid als resultaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou misschien kunnen proberen om de dingen die je moet onthouden, op te gaan schrijven in je agenda !
Leg dingen die je mee moet nemen de avond van te voren klaar, die je ook in je agenda hebt staan.
Wat je dan in je tas hebt gedaan,voor de volgende dag, kun je dan doorstrepen.
Alles wat je opschrijft, hoef je niet te onthouden, alleen na te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Goede praktische raad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je :)
Bedenk dat iedereen onzeker is. We zijn hier allemaal uiteindelijk gewoon mensen, stervelingen. We doen allemaal datgene wat wij denken wat goed is, maar niemand weet het zeker. Zolang je maar leert van je fouten is het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af waar de onzekerheid vandaan komt?

Is misschien een van je ouders ook heel onzeker?
Of misschien is een van je ouders juist het tegenovergestelde en zei die dat je iets niet had gedaan, terwijl je het wel had gedaan.

Als je de oorsprong van je onzekerheid te pakken kan krijgen. Dan kan je die verminderen.

De eerste vraag die je jezelf kan stellen bij bijvoorbeeld: "Moest ik echt op dit tijdstip komen?"
Is: Denk ik dit, of is dit een van mijn ouders die nu zo zou denken?
Als het een van je ouders was, dan kan je het bij hun laten. Want dan denk jij zelf niet echt zo.

Als kind neem je onbewust goede maar ook slechte eigenschappen van je ouders over. Misschien is dit er eentje van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard weet ik niet genoeg van je af om je een gedegen advies te geven. Maar ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Meestal gaat het vanzelf over.
Onzekerheid en zelfvertrouwen staan met elkaar in verband. Als je bijvoorbeeld een puber of een jong volwassene bent (omdat je het over schoolboeken hebt, gok ik dat dit het geval is), hoort het gewoon bij de leeftijd. Je hebt dan te maken met heel veel veranderingen in je leven en die maken je onzeker. Nu kun je daar zelf wel iets aan doen. Je kunt bijvoorbeeld vooral kijken naar wat er op een dag goed gaat. Maak jezelf complimentjes. Bedenk ook dat iedereen fouten in het leven maakt en dat je leert door vallen en opstaan. Sta jezelf dus toe om fouten te maken.
Het is ook belangrijk hoe je omgeving op je reageert. Als je vaak gekleineerd wordt, wordt je onzeker. Krijg je veel complimentje dan krijg je meer zelfvertrouwen.

Verder geef ik je het advies om je niet al te druk te maken om een foutje. Iedereen vergeet weleens een boek of komt wel eens op een verkeerd tijdstip. Probeer geen controlfreak te worden, maar zorg dat je alles goed noteert. In geval van nood kun je dan altijd een keer je agenda raadplegen, maar sta jezelf niet toe om het meerdere keer te doen. Je hoeft echt niet perfect te zijn.

Probeer wat losser in het leven te staan en vooral te genieten van de leuke dingen en de dingen die goed gaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik je agenda elke dag en als jou iets onduidelijk is op school ,vraag je net zo lang totdat het wel duidelijk is voor jou.Misschien ben je snel afgeleid ,op het moment dat er iets van jou verwacht wordt ,meteen opschrijven in je agenda.M.i zijn dingen niet duidelijk genoeg voor jou en raak je daar onzeker van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onzekerheid en faalangst zijn dingen die je zelf creeer.
de dingen waar je "bang" voor bent moet je juist niet over nadenken maar gewoon doen.
als je dat gedaan hebt zal je zien dat alles 100% meevalt .
vergeet niet dat iedereen zo zijn angsten heeft.
en die jongen/meisje die alles durft en populair is heeft mischien wel grotere angsten dan dat je aan de buitenkant kunt zien.