Wat zijn effectieve handige tips om pijnlijke gebeurtenissen uit het verleden een plaats te geven?

En daarmee bedoel ik geen therapieën of psychologische zorg, maar handige -kleinere- dingen die je in je dagelijks leven kunt toepassen.
Voorbeeld: opschrijven en dan het papier symbolisch verbranden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (8)

Oh, er zijn zoveel manieren:
- iets boetseren en later in elkaar slaan
- mandala's tekenen
- de vrije natuur in en je emotie eruit schreeuwen
- eft (kloppen op bepaalde punten icm positieve mantra)
- ankeren (een NLP techniek die je makkelijk zelf toe kunt passen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekenen en kapot scheuren.
Schrijven / spullen begraven.
Met een ballon de lucht in sturen.
In de rivier gooien.
Door het toilet spoelen.
Op iets spugen, trappen, besmeuren, slaan en dan de kliko in.
Voodoopop mishandelen
Pijtjes gooien op iets.

'iets' kan zijn bv een tekening, een schrijvrn, klei, materialen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf vertellen dat alles waar je niet dood aan gaat, je sterker maakt.

Dat is natuurlijk onzin met een klein vernisje van waarheid, maar het klinkt goed, je snapt wat er mee bedoeld wordt en je kunt er een soort 'mantra' van maken die je kunt herhalen op momenten dat je het moeilijk hebt. Denk aan de wijze levenslessen die je geleerd hebt van de sh*t die je over je heen gekregen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt simpel maar is het verre van: aanvaarden dat wat is gebeurd ècht verleden tijd is....
Je kunt proberen om die gebeurtenissen te bekijken vanuit de helicopterview: los van jezelf, van een afstandje.
Dus: je bekijkt het allemaal als een buitenstaander, bijvoorbeeld als een geïnteresseerde journalist. Op die manier geef je in feite aan je hersenen door, dat het opgeruimd kan worden. Je staat er los van en je bent in staat het gebeuren los te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die is mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus dus!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)) Ik ben het helemaal met je eens en moest ook erg lachen toen ik die term voor het eerst hoorde. Mijn geintje was: "ik ben niet gek ik ben niet gek, ik ben een vliegmachien".... n.a.v. een mopje ;-)))
Maar het is dus niks meer en niks minder dan alles van een afstand bekijken; alsof je kijkt naar een film waar je zelf in meespeelt, dus zonder de bijhorende gevoelens/emoties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adrem5: helicopterview is al decennia goed bekend in kantoor- en managementsituaties. Ik denk dat dit idee pas recent bij de gezondheidszorg is doorgedrongen.
Zoek maar eens op het boek Getting Things Done. GTD. Ook op Youtube.
Kristal
12 jaar geleden
Heel goed advies Wen! +1 En Apestaartje, als aanvulling op Wen,
het is in sommige situaties ook zo dat je wat aardiger voor jezelf mag zijn, dat wij onszelf kunnen vergeven met zachtheid. (We zijn vaak zo hard voor onszelf he, harder voor onszelf als voor anderen).
Dat maakt het allemaal minder schrijnend en het is een liefdevolle manier om met jezelf om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je mooie aanvulling Kristal!
Helemaal met je eens.
Leuke dingen doen! Dat helpt mij om dingen los te laten en een plekje te geven. Lekker wandelen, fietsen, genieten van familie/ goede vrienden. Probeer dingen te ondernemen die jou happy maken! Je kunt idd altijd blijven praten over wat er is gebeurd maar door te leven in het NU kan je nog genieten van je toekomst. Ik wens je succes en weet dat je niet alleen bent. Er zijn echt heel veel mensen die je graag willen helpen en die zelf ook worstelen met gebeurtenissen uit het verleden. What doesnt kill you makes you stronger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft inderdaad wel wat. Een kruisje ;-) Bedankt voor je antwoord
.
Alles opschrijven en nog eens opschrijven en nog eens opschrijven. Door het te benoemen en steeds weer te benoemen raakt het als het ware opgeslagen in je hersenen en hebben die hersenen geen behoefte meer om jou er steeds mee lastig te vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nou, dat hangt ervan af hoe en wát je opschrijft... Het kan goed uitwerken als je twee kanten beschrijft, bij voorbeeld: Links van het papier een positieve zin (affirmatie) gericht op de meest positieve benadering van een probleem:
-Ik ervaar problemen altijd als positieve leerervaringen.- In je hoofd kan het dan gaan tegensputteren, je gaat dat op de rechterkant van het papier schrijven, zoalsbij voorbeeld:
Nou écht niet!! Ik báál dat ik nu een gebroken been heb, mijn vriend me heeft laten zitten en ik heb geen cent te makken !!! Schei uit zeg, positief?? Ik dacht het niet!! Dan ga je na die uitbarsting op papier weer naar de linkerkant en schrijf je weer:
-Ik ervaar problemen alleen positieve leerervaringen.- En dan rechts de volgende uitbarsting :) Maar hóe hevig de uitbarstingen ook zijn, en je kan echt álles opschrijven wat je wilt want niemand die het leest, Altijd schrijf je tussendoor weer de positieve affirmatie op en daar eindig je ook steeds "een sessie" mee. Als je dat doet, dan zal je zien dat na verloop van tijd de lading van alles wat je opschrijft gaat veranderen. Soms duurt dat nadat je elke week hebt geschreven, soms na een dag of twee, enfin, dat hangt van het probleem af. En dan bereik je dat jij je hersenen bewust op een positieve manier "herprogrammeert".
Men noemt dat werken met affirmaties.
Als ik je een boek mag aanraden; Uw brein als medicijn. Ik weet zo even niet de schrijver. Fantastisch boek, ik heb er zelf veel aan gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
David servan-schreiber
de mir-methode, kun je goed zelf doen, staat gratis op internet en kost ook nog eens weinig tijd