Waarom druipt het vocht (zweet) van mijn gezicht af bij bepaald soort eten ? (zie uitleg)

Heb het echt al jaren (weet ook niet waarom ik er nu pas een vraag over stel): als ik bepaalde dingen eet, dan begint het vocht/zweet echt letterlijk van mij gezicht af te lopen. Ik dacht eerst dat het te maken had met vette dingen (patat etc.), maar ik heb het dus ook als ik een sinaasappel of gewone appel eet. Ben dus blij met servetjes bij de hand :-) Mijn idee was dus dat mogelijk via mijn gezichtsporiën het vet ofzo snel en direct naar buiten wordt geloosd ? Misschien is het moeilijk voor te stellen, maar het kan vrij ongemakkelijk/irritant zijn (hihi, het is natuurlijk ook een methode om vet te vermijden, maar daar gaat het nu niet om). Ik zie geen link tussen vette dingen en bijvoorbeeld een (sinaas-)appel. Wie weet wat het is en wat ik er tegen kan doen ? Wanneer ik het vocht heb afgeveegd dan kort het daarna lichtjes weer even terug, ook al heb ik mijn gezicht even flink gewassen en afgedroogd. Dank u bij voorbaat voor een antwoord !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je vraag niet beantwoorden maar ik weet wel zeker dat vet niet uit je poriën afgevoerd wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken wel mensen die het hebben als ze iets pikants eten, maar verder heb ik er nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag, heb je toevallig ooit eens een operatie gehad in je buik gedeelte?
Galblaasverwijdering, darm operatie, litteken/navelbreuk operatie, etc etc etc.
Edraket
12 jaar geleden
Ik heb dat ook gehad. Het begon zo'n tien jaar geleden en ik denk dat het ongeveer vijf jaar heeft geduurd. Nu ben ik er van af maar weet niet hoe ik er aan gekomen ben, en ook niet waarom het is opgehouden. Ik heb me dat vaak afgevraagd.
Ik had het alleen als ik warm at. Het zweet dan gutste van mijn gezicht. Maar bij het eten van ander voedsel had ik er geen last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de reacties tot zover ! @EdRaket : blij dat je er van af bent. Ja het is niet akelig ofzo, maar wel hinderlijk inderdaad. @Tukker: ja als kind een blindedarm operatie gehad (verwijderd). Op welke mogelijke manier beinvloedt dat mijn ‘probleem ‘ ?
Edraket
12 jaar geleden
Nog een link aangaande dit probleem, maar geen oplossing: http://www.allergieplein.nl/forum/zweten-van-fruit-vooral-sinasappel-kiwi-etc-t263.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had nooit zweet aanvallen, ben 38 jaar nu, tot dat ik in 2008 eerst een galblaas verwijdering kreeg, in 2010 ging het litteken bij de naval open van binnen uit waar op men een littekenbreuk operatie heeft uitgevoerd.
Van af dat moment begonnen de problemen, zweten als een malloot (en daar door ook moe worden), bij bewegen (lopen, fietsen, tillen etc etc) maar niet als ik stil zat en achterover leunde, wel als ik voorover leunde tijdens het zitten. Ook 's nachts zweet vaak zo erg dat mijn beddengoed doorweekt is.
Echter wel als ik ging eten, en het maakt niks uit wat ik eet, vet, zonder vet, fruit, groentes, vlees, koud of warm, eigenlijk bij alles wat ik eet, dit was nooit het geval voor de laatste operatie.
Na vele onderzoeken en een jaar verder, bleek dat ik een behoorlijke hoeveelheid verklevingen had gekregen (darmen verkleefd, lever verkleefd, maag verkleefd), en daar zeer heftig op reageer, door de laatste operatie, ben daar weer aan geopereerd, 3 dagen was ik probleem vrij tot dat ik alle bij behorende symptomen van kort na de vorige operatie weer terug kreeg. De verklevingen waren reeds terug gekeerd (extreem geval, vaak duurt het jaren voordat je ze krijgt en dus ook jaren voordat ze terug komen)
Zit nu dus nog steeds met dit probleem, arts durft geen operatie meer aan en dus binnen kort naar een academisch ziekenhuis. Ik zeg niet dat dit je probleem is, maar het gedeelte met eten(en dus met alles wat je eet) is eigenlijk een exacte copy van de problemen die ik ook ondervind tijdens het eten (verkleefde maag).
Let op, de maag is niet van binnen verkleefd, maar verkleefd met het omliggende lichaam. Het zweten wat ik doe tijdens het eten is een reactie op pijn (die je absoluut niet hoeft te voelen zelf) daar de maag voller wordt en dus uitzet en daarmee ook de verklevingen beweegt welke zorgen voor het pijn signaal en dus een zweetaanval tenweeg brengt. Ik kan als medisch ondeskundige nooit zeggen of beweren dat dit je probleem is, je zult daar voor toch echt naar een specialist heen moeten gaan, maar tis goed om het eens in je achterhoofd te houden daar extreme reacties op verklevingen niet veel voorkomen en doctoren dit dus ook niet zullen merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@EdRaket: dank ook voor de link, bruikbaar ! @Tukkerr: Waauw, onwijs bedankt voor de heldere en uitgebreide omschrijving. Heel erg herkenbaar op een aantal vlakken en had inderdaad nog nooit van 'verkleving' gehoord. Bij mij is het niet zo heftig als in jouw verhaal, maar heb het dus meer met o.a. vet eten maar ook een (sinaas-)appel. INderdaad, zweet over mijn gezicht alsof ik een onwijze afstand hardlopen heb gedaan. maar dan zonder vermoeid gevoel. Nu begrijp ik ook die connectie tussen (in mijn geval) blindedarm-verwijdering als kind zo een 30 jaar geleden en de ' klachten' die daarna kunnen ontstaan. Ik zal meer info over verkleving opzoeken. ONWIJS BEDANKT !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, ben blij dat ik uit mijn medische ellende toch noch iets goeds heb kunnen voort brengen, dat had ik nooit verwacht hehe. Sterkte!

Antwoorden (2)

Eten kost ook energie!

Ik denk dat het een moment is dat het eten ff vlug afgevoerd moet worden. Veel mensen voelen zich ook moe na het eten. Het verwerken kost veel energie. En na het eten is het als het ware een piekuur. Er wordt meer energie gebruikt en daardoor krijg je het warm (of wordt je moe). Na een poosje is alles weer normaal
Zo zie ik het dus, ik weet niet of het daadwerkelijk 'de' verklaring is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het kan zijn is een flinke schommeling van je bloedsuikerspiegel. Door te eten ontstaat er een piek waardoor je gaat transpireren.