Als de vader het kind erkend heeft ben je als moeder dan verplicht je kind aan hem mee te geven, bezoekrecht bij het verbreken van de relatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind is geen speeltje dat je voor jezelf kunt claimen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk niet vanuit de vader of moeder maar vanuit het kind. Laat dat bepalend zijn voor wat moét.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vraag niet om je mening, ik vraag om een goed antwoord!!! Dus deze 2 reacties slaan nergens op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zijn het ook reacties en geen antwoorden.

Het beste antwoord

Als je niet getrouwd bent en je krijgt een kind dan kan de man het kind erkennen.

Door het erkennen is hij alimentatieplichtig. Maar hij heeft geen gezag over het kind.
Bij ongehuwde moeders ligt het gezag alleen bij de vrouw.

Als de vader het gezag wil krijgen moet hij een verzoek indienen bij de rechtbank Dat verzoek moet gezamenlijk worden gedaan. Dus als de vrouw niet wil dat de vader mede het gezag krijgt dan gaat het niet door. (zie Bron)

Omdat jij het gezag hebt bepaal jij wat er met het kind gebeurt.
- Hoe je het opvoedt.
- Naar welke school je het stuurt.
- Met wie het mag omgaan.

Als jij het beter vindt dat het kind zijn vader niet meer ziet dan is de kous daarmee af. Je partner heeft juridisch gezien geen poot om op te staan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt en mooier kan het niet omschreven worden.

Andere antwoorden (2)

Ja als hij het kind erkend heeft en alimentatie betaald krijgt hij ook een omgangsregeling.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alimentatie en omgangsregeling heeft (helaas) niets met elkaar te maken...
ronron1212
12 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet maar hij heeft het kind erkend dus ook recht op een omgangsregeling de rechter zal deze ook aan hem geven. Dus ik weet niet wat je bedoeld Dounja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft dat als hij het kind erkend én alimentatie betaald dat hij dan ook een omgangsregeling krijgt. Helaas is dat in de praktijk niet waar. Hier naast mij een vader die (bergen) alimentatie betaald maar geen omgangsregeling krijgt... Er zijn ook zat vaders die geen alimentatie betalen en toch wel een omgangsregeling krijgen. Het is dus niet zo simpel als je het voorstelt...
ronron1212
12 jaar geleden
Simpel zeg ik niet daar hebben we een rechter voor. maar tegen kwaadwillende moeders en vaders die zich verzetten tegen een omgangsregeling ja dan houdt het rechtsysteem een beetje op he. maar in normale zaken zal de rechter bepalen en zullen de ouders zich daaraan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... jammer dat er zo weinig 'normale zaken' bestaan...
Maar verder ben ik het met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een ander antwoord zegt iemand dat een vader 0 rechten heeft totdat de rechter anders bepaald...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin Martine... Vaders hebben ook rechten, alleen wordt er altijd vanuit het kind gekeken en dan is de moeder meestal belangrijker en heeft de vader weinig om aan vast te houden.
Als de biologische vader het kind heeft erkend en zo ook de moeder de biologische vader heeft erkend als verwekker , heeft de vader omgangsrechten met zijn nageslacht. Doorgaans wordt dit ten tijde van het scheidingsproces overeengekomen tussen beide ouders. Als dit niet lukt vanwege ernstige bezwaren van een der ouders dan zal de rechterlijke macht hier over uitspraak doen , al dan niet na het inwinnen van advies van jeugdzorginstellingen zoals bv jeugdzorg , kram of spirit. Alimentatie staat los van het omgangsrecht van de ouders.