hoeveel uur slaap heeft een mens nodig, en als je daar overheen zit, wat dan?

Hoeveel uur slaap heeft een mens nodig? En als je daar dan overheen zit word je dan bijvoorbeeld moeier wakker? Of heb je dan te weinig energie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Er bestaat niet zoiets als een 'gemiddeld' mens. De ene volwassene draait prima op 6 uurtjes slaap per nacht, de ander heeft 8 uur nodig en er zijn er ook die 10 uur slapen. Je moet voor jezelf uitvinden wat het beste werkt.

Moe zijn als je te lang in je nest blijft liggen, heeft meestal meer te maken met doorbreking van je normale slaapritme (elke nacht X uur en dan opeens 2 uur meer) dan met 'te lang geslapen hebben'.

Op onderstaande wikipedia-pagina vind je wat gemiddelden voor bepaalde leeftijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk vreemd dat wetenschappers nog niet weten waarom we eigenlijk slapen. Wel weten we dat een mens slaap nodig heeft om te functioneren. Het gemiddelde uren slaap is zo'n 8 uur. Maar er zijn mensen die aan 5 uur genoeg hebben of voor wie 10 uur echt nodig is.
Van teveel slaap krijg je verder niets, het is wel zo dat onregelmatig slapen bv hoofdpijn of vermoeidheid kan veroorzaken. Het is dan niet zozeer omdat je ineens 10 uur slaapt, maar omdat je dat niet gewend bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weten wetenschappers wel al ! Ik weet niet meer precies waarom maar dan moet je ff de laatste aflevering van : proefkonijnen van BNN terug kijken op : www.uitzendinggemist.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk vreemd dat wetenschappers nog niet weten waarom we eigenlijk slapen. Wel weten we dat een mens slaap nodig heeft om te functioneren. Heb je niet hier zelf het antwoord gegeven op je eigen vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@timom, toevallig heb ik die uitzending gezien, maar ook daar zeggen ze dat de wetenschap er nog niet uit is.
@ivo heb het idd niet duidelijk genoeg omschreven.
Wetenschappers kunnen niet verklaren waarom er slaap nodig is en het lichaam niet op een andere manier aan die blijkbaar nodige rust kan komen.
Er is een theorie die het omdraait, we zijn alleen wakker omdat we moeten eten bewegen enz om te overleven.
http://wibnet.nl/mens/hersenen/waarom-slapen-we
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verklaring zou kunnen zijn dat mensen slaap nodig hebben om te herstellen, cellen worden afgebroken en vernieuwd juist tijdens de slaap. Het is een overlevingsmechanisme, alle dieren hebben het ook nodig dus essentieel voor de evolutie. Zonder slaap ga je uiteindelijk dood. Slaap is noodzakelijk om te overleven. Is toch een plausibele verklaring? ;-)
Als je echt te lang slaapt, zul je merken dat je na een tijdje niet diep meer slaapt, soms nog wel druk aan het dromen bent maar daar steeds (half)wakker van wordt.
Lig e echt te lang in je bed, dan kun je soms opstaan met flinke hoofdpijn, die wegtrekt naarmate je langer uit bed bent. Ook ben je dan soms heel duf en sloom - dat trekt ook wel bij gedurende de dag.
Ideaal zou zijn als je gewoon kon gaan slapen als je moe bent, en opstaan als je wakker wordt. Helaas is dat meestal niet haalbaar in onze maatschappij: je moet op tijd op je werk zijn, bijvoorbeeld. Dan is het zaak je eigen slaapritme en -behoefte te leren kennen, zodat je misschien doordeweeks iets eerder naar bed moet gaan dan je zou willen, om te voorkomen dat je brak wakker wordt.
Wat ook uitmaakt: als je overdag genoeg beweging krijgt, slaap je beter, en lijkt je slaap 'effectiever', zodat je minder tijd nodig hebt om toch goed uitgerust te zijn - dat verschil kun je goed merken tijdens een actieve vakantie.