hoeveel uur slaap heeft een mens nodig, en als je daar overheen zit, wat dan?

Hoeveel uur slaap heeft een mens nodig? En als je daar dan overheen zit word je dan bijvoorbeeld moeier wakker? Of heb je dan te weinig energie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er bestaat niet zoiets als een 'gemiddeld' mens. De ene volwassene draait prima op 6 uurtjes slaap per nacht, de ander heeft 8 uur nodig en er zijn er ook die 10 uur slapen. Je moet voor jezelf uitvinden wat het beste werkt. Moe zijn als je te lang in je nest blijft liggen, heeft meestal meer te maken met doorbreking van je normale slaapritme (elke nacht X uur en dan opeens 2 uur meer) dan met 'te lang geslapen hebben'. Op onderstaande wikipedia-pagina vind je wat gemiddelden voor bepaalde leeftijden.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaap_%28rust%29

Het is eigenlijk vreemd dat wetenschappers nog niet weten waarom we eigenlijk slapen. Wel weten we dat een mens slaap nodig heeft om te functioneren. Het gemiddelde uren slaap is zo'n 8 uur. Maar er zijn mensen die aan 5 uur genoeg hebben of voor wie 10 uur echt nodig is. Van teveel slaap krijg je verder niets, het is wel zo dat onregelmatig slapen bv hoofdpijn of vermoeidheid kan veroorzaken. Het is dan niet zozeer omdat je ineens 10 uur slaapt, maar omdat je dat niet gewend bent.

Veel te lang slapen is niet goed voor je, maar ik weet niet meer precies waarom. Ik denk dat het niet goed is voor de bloedsomloop. Het kan af en toe natuurlijk geen kwaad. Ik heb een keer 13 uur geslapen en voelde me daarna echt de hele dag beroerd .

Als je echt te lang slaapt, zul je merken dat je na een tijdje niet diep meer slaapt, soms nog wel druk aan het dromen bent maar daar steeds (half)wakker van wordt. Lig e echt te lang in je bed, dan kun je soms opstaan met flinke hoofdpijn, die wegtrekt naarmate je langer uit bed bent. Ook ben je dan soms heel duf en sloom - dat trekt ook wel bij gedurende de dag. Ideaal zou zijn als je gewoon kon gaan slapen als je moe bent, en opstaan als je wakker wordt. Helaas is dat meestal niet haalbaar in onze maatschappij: je moet op tijd op je werk zijn, bijvoorbeeld. Dan is het zaak je eigen slaapritme en -behoefte te leren kennen, zodat je misschien doordeweeks iets eerder naar bed moet gaan dan je zou willen, om te voorkomen dat je brak wakker wordt. Wat ook uitmaakt: als je overdag genoeg beweging krijgt, slaap je beter, en lijkt je slaap 'effectiever', zodat je minder tijd nodig hebt om toch goed uitgerust te zijn - dat verschil kun je goed merken tijdens een actieve vakantie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100