Kun je klachten hebben door een te veel aan vitamine b6, b11 (foliumzuur) en b12?

Ik kreeg vandaag de uitslag van een bloedonderzoek, ik bleek een veel te hoog gehalte aan b6, b11 en b12 te hebben. Ik slik geen supplementen. Ik heb wel in juli een bloedtransfusie gehad, zou het daarmee te maken kunnen hebben? Eigenlijk zou je geen te veel aan deze vitamines kunnen hebben omdat ze wateroplosbaar zijn, dus dan plas je een te veel toch uit? Ik heb gevoelige polsen, knieen, enkels. Verder heb ik een erg lange menstruatie. (ca 14 dagen). Vraag me af of dit samen kan hangen. Ik kan niet checken of deze vraag al gesteld is, want de site ligt eruit. (de app niet).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Van een overdosis vitamine b6 kan je neurologische klachten krijgen en overgevoeligheid voor zonlicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via een bloedtransfusie neem je inderdaad alle stoffen over uit het transfusiebloed, ook de daarin opgeloste vitamines. Maar dat je tot op de dag van vandaag de gevolgen ondervindt van een transfusie die je meer dan een halfjaar geleden kreeg lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Heb je recent echt geen geneesmiddelen gebruikt waar misschien toch vit. B-complex in verwerkt was?

Te hoog zijn de bloedspiegels van in water oplosbare vitamines niet zo snel, enerzijds omdat dit niet snel door voeding wordt veroorzaakt maar ook omdat je een overschot op natuurlijke wijze kwijtraakt via de uitscheidingsorganen. De referentiewaarden voor vitamines zijn heel veilig gesteld. Het maximum zit ver binnen veilige grenzen, als er al schadelijke gevolgen voor een teveel zijn.

Alleen hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot afwijkingen aan het zenuwstelsel. Daarnaast kan lichtgevoeligheid of een verslechtering van de geheugen- en denkprocessen optreden.

Van een hoge inname van natuurlijk vitamine B11 (foliumzuur) dat in de voeding voorkomt, zijn nooit nadelige effecten waargenomen.

Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine B12. Daarom is er geen bovengrens aan te geven. Het Vitamine Informatie Bureau hanteert een richtlijn van maximaal vijf keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per dag.

Deze richtlijn is gebaseerd op de maximaal veilige bovengrenzen die opgesteld zijn in Nederland, de Europese Unie en de Verenigde Staten.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B12?

Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie en meedenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Maar als jij erin slaagt een antwoord in de vorm van een soort van samenvatting van je reacties te genereren dan is de kans groot dat ik mijn petje voor je afneem, hoor! :-)