Als het om een trombosebeen gaat: hier kun je veel info vinden: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBK11a.htm
En hier: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6893

Als trombose in het been vermoed wordt, wordt er een duplex-echo gemaakt (combi echo/röntgen).
Meestal krijg je dan direct een prik met antistollingsmiddelen ('bloedverdunners'), wordt je been gezwachteld met rekzwachtels en kun je weer naar huis, met een recept voor prikken voor de eerste paar dagen, waarna je overstapt op stollingsremmende pillen. Daarbij wordt elke paar dagen bloedgeprikt door de trombosedienst om het gehalte aan stollingsremmers in je bloed te controleren, en meestal wordt het aantal pillen dat je moet slikken dan aangepast.
Soms wordt er ook onderzoek gedaan naar genetische factoren, als er bijvoorbeeld geen duidelijke oorzaak aan te wijzen is voor de trombose.
Bij een eerste trombose die een duidelijke oorzaak heeft, gebruik je meestal 3 maanden stollingsremmers. In die tijd ga je ook naar (in mijn geval) de dermatoloog die in de gaten houdt of de zwelling van je been afneemt.
Na een tijdje zwachtels zul je waarschijnlijk een tijd (1 of 2 jaar) een steunkous moeten dragen - dit omdat de klepjes in de aderen beschadigd zijn (die klepjes moeten zorgen dat bloed goed doorstroomt en vocht niet blijft staan in je been - de steunkous neemt feitelijk die functie over).
In die tijd vinden nog enkele controles plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bedoel je een tromboseeen? Zoja :Trombose betekent dat er in een bloedvat een bloedstolsel ontstaat. Het stolsel kan geleidelijk groter worden en het bloedvat afsluiten. Deze brief gaat over trombose in de diepliggende aderen (venen) van uw been. Die aderen voeren het bloed vanuit uw voeten, via uw kuit, knieholte en bekken, terug naar uw hart. Uw hart pompt dit bloed vervolgens naar uw longen.

Wanneer een stolsel een diepliggende ader in been afsluit, kan het bloed uit uw been niet meer goed terugstromen naar uw hart. Als er een stukje stolsel loslaat, wordt dat door de bloedstroom meegenomen naar uw hart. Daarna stroomt het door naar uw longen. Het stolsel kan dan een bloedvat in de longen afsluiten. Dit heet een longembolie. Maar ik weet niet wat en trobosebeen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je een 'trombosebeen'. Dat is een been waarin stolsel is opgetreden van het bloed in de dieper gelegen aderen. Kijk voor meer informatie hierover op www.trombose.nl