Waarom mag een slachtoffer dat is flauw gevallen niet direct opstaan?

Waarom mag een slachtoffer dat is flauwgevallen niet direct opstaan? (Dit is een EHBO vraag.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Bij flauwvallen is de bloedtoevoer naar de hersenen tijdelijk verstoord. Als de persoon weer bijkomt en direct gaat opstaan loopt hij de kans dat hij zo weer onderuit gaat. De hersenen moeten als het ware even weer "bijkomen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door snel opstaan na een tijd zitten of liggen kan er weer voor zorgen dat je flauw vanwege het bloed naar/van je hoofd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat bij deze persoon de bloeddruk nog wat laag is, als deze gaat staan zakt het heel even met het gevaar dat deze persoon weer flauw valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat hij/zij dan meteen weer flauwvalt is groter en als je blijft liggen voorkom je dit, doordat er meer bloed naar je hersenen stroomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan je weer flauw vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je als hulpverlener is even moet controleren of er niet meer aan de hand is. Even checken of de coordinatie nog klopt door een glaasje water te geven bijvoorbeeld.