Kan het kwaad om bloed te laten afnemen terwijl ik ongesteld ben?

Morgen moet ik enkele bloedwaarden laten testen, waarvoor dus mijn bloed moet worden afgenomen. Maar ik ben ongesteld, dus verlies al bloed. Mijn moeder zegt dat ik het maar uit moet stellen, omdat het een te grote aanslag op mijn lichaam zou zijn. Maar je verliest toch maar rond de 150 ml bloed door je ongesteldheid? Dat valt te overzien toch, mij lijkt dat ik morgen gewoon kan gaan.

Heb ik gelijk, of is het geen slim plan?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is niet voor de bloedbank inderdaad, gewoon prikken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou maar gewoon wel gaan. Je wilt toch zo snel mogelijk de uitslag van die waarden weten? Menstruatie is geen ziekte en je hebt gelijk: je verliest veel minder bloed dan wel eens gedacht wordt. En bovendien wordt er ook heel weinig bloed afgenomen. Dus zo'n aanslag is dat niet, op je lichaam. Als bloeddonor gaf ik een halve liter, ook als ik ongesteld was. Ik dacht daar niet eens bij na. Maar als je vermoed dat je "niet goed" zou kunnen worden, neem dat iemand mee en neem een boterham mee, zodat je meteen daarna iets kan eten.

Kan makkelijk. Ook al moet je 5 buisjes dan stelt het nog bijna niks voor. Bloeddonoren geven veel meer bloed per keer.

Gewoon bloedprikken is geen enkel probleem, dat kan je lijf aan.Er wordt dan maar zo weinig bloed afgenomen dat dat best kan. Bloed geven bij de bloedbank is een ander verhaal, dan raak je een halve liter kwijt.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Je hoeft niet zoveel bloed af te geven meestal en je lichaam maakt uiteindelijk zelf als het goed is weer genoeg bloed aan. Je kan voor de zekerheid die dag wel extra ijzer eten. Ijzer zit in donker brood, groene groenten zoals spinazie. Je hebt ook extra ijzersupplementen, die zou je eventueel ook eentje kunnen slikken, mocht je bang zijn toch teveel bloed te verliezen.

Ik ken vrouwen die tijdens hun menstruatie "slap" zijn, en soms zelfs zijn flauwgevallen. Ook na het bloedprikken kun je je slap voelen, hoewel er relatief weinig bloed wordt afgenomen. Je weet waarschijnlijk zelf het beste of je hier ook gevoelig voor bent. Zorg er dan in ieder geval voor dat iemand je kan brengen en halen.

Je kunt je moeder geruststellen, want tijdens je menstruatie verlies je eigenlijk maar heel erg weinig bloed. Alles bij elkaar misschien iets van 200cc hoogstens, dus daar heeft je lichaam niet veel van te lijden. Die bloedwaarden die veranderen niet door je ongesteldheid. Als de arts graag die waarden wil weten (en jij ook natuurlijk) dan is dat prikken geen enkel probleem. Je lichaam maakt ook gewoon weer nieuw bloed bij hoor, zodat de hoeveelheid van rond de 5 liter eigenlijk steeds gelijk blijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100