Kan het kwaad om bloed te laten afnemen terwijl ik ongesteld ben?

Morgen moet ik enkele bloedwaarden laten testen, waarvoor dus mijn bloed moet worden afgenomen. Maar ik ben ongesteld, dus verlies al bloed. Mijn moeder zegt dat ik het maar uit moet stellen, omdat het een te grote aanslag op mijn lichaam zou zijn. Maar je verliest toch maar rond de 150 ml bloed door je ongesteldheid? Dat valt te overzien toch, mij lijkt dat ik morgen gewoon kan gaan.

Heb ik gelijk, of is het geen slim plan?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is niet voor de bloedbank inderdaad, gewoon prikken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan je bloedwaarde zal waarschijnlijk niet veel veranderen maar er is op heel veel waardes te testen natuurlijk. menstruatie kan het afnemen van bloed wel makkelijker maken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben tegenwoordig steeds minder bloed nodig voor verschillende onderzoeken.
Moest ik eerder altijd 5 buisjes, nu doen ze met 3 buisjes hetzefde onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me geen kwaad te kunnen maar om zeker te zijn kan je eens naar je arts bellen en het hem vragen? dan ben je gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon heen gaan, er is niets aan de hand. Ik heb een half jaar lang elke 2 weken bloed moeten geven (laten prikken) voor onderzoek. Dus ook als ik ongesteld was. Je hoeft je totaal geen zorgen te maken, want de hoeveelheid bloed die ze afnemen is minimaal.

Het beste antwoord

Ik zou maar gewoon wel gaan.

Je wilt toch zo snel mogelijk de uitslag van die waarden weten?

Menstruatie is geen ziekte en je hebt gelijk:
je verliest veel minder bloed dan wel eens gedacht wordt.

En bovendien wordt er ook heel weinig bloed afgenomen.

Dus zo'n aanslag is dat niet, op je lichaam.

Als bloeddonor gaf ik een halve liter, ook als ik ongesteld was. Ik dacht daar niet eens bij na.

Maar als je vermoed dat je "niet goed" zou kunnen worden,
neem dat iemand mee en neem een boterham mee,
zodat je meteen daarna iets kan eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kan makkelijk. Ook al moet je 5 buisjes dan stelt het nog bijna niks voor. Bloeddonoren geven veel meer bloed per keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon bloedprikken is geen enkel probleem, dat kan je lijf aan.Er wordt dan maar zo weinig bloed afgenomen dat dat best kan.
Bloed geven bij de bloedbank is een ander verhaal, dan raak je een halve liter kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ook prima als je menstrueert.Als je hb maar hoog genoeg is, daarom wordt dat altijd getest voor het bloed geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, mijn ervaring is een beetje anders. Na 2 keer enorm flauw gevallen te zijn bij bloed doneren, niet eens terwijl ik ongesteld was, mocht ik niet meer, ondanks een prima hb had ik mijn bloed zelf te hard nodig... Dus tijdens de menstruatie zou het voor mij al helemaal geen optie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei, dat is wel heftig, was de oorzaak dan ook bloed te kort?
Ik doneer al jaren, heb er eigenlijk nooit last van, hooguit wat hoofdpijn maar dan heb ik gewoon te weinig gedronken voor de afname.
Je kan ook plasma geven, dan wordt je bloed gelijk weer terug gegeven en is er alleen plasma uitgehaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het oorzaak was wel het bloed tekort. Zat naderhand rustig aan een broodje en een kopje thee in de kantine van de bloedbank en lag ineens op de grond....
En plasma geven heb ik voorgesteld toen, maar mocht ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haivon: dat staat geheel los van al dan niet menstrueren. In principe kun je makkelijk een halve liter bloed geven, maar je _kunt_ er zo op reageren zoals jouw lijf deed - dat is ook de reden dat je nooit direct weg mag na bloeddonatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt ook bij mannen voor dat ze van hun stokje gaan. Dat komt echt niet door de menstruatie gelijk met bloed doneren, dat zeg je zelf al omdat je al van je stokje ging toen je niet ongesteld was. Gemiddeld verlies je bij een menstruatie maar 50 ml bloed: http://www.gynaecologie.nl/content/menstruatie/hevig_bloedverlies.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt, maar als je al wat slapper bent doordat je ongesteld bent, ga je wel nog eerder... ik wel in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, net als wanneer je niet of te weinig gegeten hebt en dergelijke.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Je hoeft niet zoveel bloed af te geven meestal en je lichaam maakt uiteindelijk zelf als het goed is weer genoeg bloed aan. Je kan voor de zekerheid die dag wel extra ijzer eten. Ijzer zit in donker brood, groene groenten zoals spinazie. Je hebt ook extra ijzersupplementen, die zou je eventueel ook eentje kunnen slikken, mocht je bang zijn toch teveel bloed te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah dank je voor de tip inderdaad! Maar ervoor mag denk ik niet, moet nuchter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ervoor lijkt me niet handig als je nuchter moet zijn... Maar erna kan altijd of even iets hartigs eten kan ook helpen (koeken ofzo)
Ik ken vrouwen die tijdens hun menstruatie "slap" zijn, en soms zelfs zijn flauwgevallen. Ook na het bloedprikken kun je je slap voelen, hoewel er relatief weinig bloed wordt afgenomen.
Je weet waarschijnlijk zelf het beste of je hier ook gevoelig voor bent. Zorg er dan in ieder geval voor dat iemand je kan brengen en halen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar doelt ze inderdaad ook op. De twee vorige keren dat ik moest, voelde ik me niet slap erna. Maar ik heb wel een aardig lage bloeddruk, waardoor ik (zelden) wel eens ben flauwgevallen, bij het opstaan of onder de douche. Denk je dat ik een grotere kans heb dat het wel gebeurt?
bamibal
12 jaar geleden
Flauwvallen van bloedprikken komt meestal niet van de hoeveelheid bloed, maar meer door de angst voor prikken of het niet tegen bloed kunnen. Als je daar geen last van hebt, zal het allemaal wel meevallen.
Amadea
12 jaar geleden
Vertel maar wel aan degene die bij jou het bloed afneemt dat je een lage bloeddruk hebt en beter even rustig kan liggen. Dan gaat het vast wel goed!
Je kunt je moeder geruststellen, want tijdens je menstruatie verlies je eigenlijk maar heel erg weinig bloed. Alles bij elkaar misschien iets van 200cc hoogstens, dus daar heeft je lichaam niet veel van te lijden. Die bloedwaarden die veranderen niet door je ongesteldheid. Als de arts graag die waarden wil weten (en jij ook natuurlijk) dan is dat prikken geen enkel probleem. Je lichaam maakt ook gewoon weer nieuw bloed bij hoor, zodat de hoeveelheid van rond de 5 liter eigenlijk steeds gelijk blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd je aan de feiten. Bij een gewone menstruatie verlies je 20-80 ml bloed (gemiddeld 50) en bij een extreme menstruatie 120! http://www.gynaecologie.nl/content/menstruatie/hevig_bloedverlies.asp
Sanquin raadt aan je bloeddonatie een paar dagen uit te stellen als je erg veel last hebt van je menstruatie. Verder kan het gewoon. Paar buisjes kan al helemaal.