Ondanks de heersende opvatting dat het eten van veel zout tot hart- en vaatziekten leidt, is hier geen bewijs voor. Onderzoeksresultaten vormen zelfs aanwijzingen dat te weinig zout gevaarlijker kan zijn dan te veel.

Veel conclusies uit onderzoeken over de risico's van zoutconsumptie zijn niet steekhoudend. Dat blijkt uit een gepubliceerd meta-onderzoek waarbij voorgaande onderzoeken onder de loep zijn genomen in het wetenschappelijke tijdschrift de American Journal of Hypertension.

De wetenschappers bestudeerden hoe data in voorgaande studies zijn verwerkt en stelden dat veel aannames die hieruit voortvloeiden te kort door de bocht zijn.

Zo bleek bijvoorbeeld dat minder zoutgebruik tot een lagere bloeddruk leidt, maar niet dat dit een kleiner risico op sterfte of hart- en vaatziekte inhoudt.

De analyse sluit aan bij de stelling van professor Jan Staessen, hoogleraar van de Katholieke Universiteit Leuven, dat onderzoeksresultaten over het gevaar van zout te veralgemeniseerd zijn.

Hij begon in 1985 met een onderzoek naar de effecten van zoutconsumptie. In mei 2011 stelde hij naar aanleiding van zijn studie dat zout niet noodzakelijk schadelijk is voor de gezondheid.

'Ons onderzoek is 35 jaar geleden gestart. Gedurende al die jaren hebben we het zoutgebruik van onze proefpersonen van dichtbij gevolgd om vervolgens te meten welke ziekten zij kregen,' aldus de Belgische wetenschapper.

De proefpersonen die het meeste zout gebruikten, liepen het minste risico om aan een hart- of vaatziekte te sterven en de proefpersonen die het minste zout gebruikten hadden verrassend genoeg het meeste kans op een dergelijke kwaal.

'Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat het absoluut geen zin heeft om de hele bevolking op een zoutarm dieet te zetten. Integendeel zelfs, wie te weinig zout eet loopt een verhoogd cardiovasculair risico,' zei Staessen.

Volgens hem scheidt je lichaam een teveel aan zout af, terwijl een tekort leidt tot hormonale verstoring en orgaanbeschadiging.

'Goede' zouten

Hij benadrukt dat mensen met hart- en vaatkziekten een uitzondering vormen. Die moeten zich wel aan de algemene richtlijnen houden wat betreft zoutgebruik. Daarnaast is het voor hen essentieel het gewicht op peil te houden.

Eerder bleek uit een onderzoek van de Wageningen Universiteit en Unilever dat 'goede' zouten, zoals kalium, een positieve invloed op de bloeddruk hebben. Het effect van kaliumzout staat zelfs gelijk aan het halveren van de 'slechte' zoutinname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zonder zout ga je dood. Van teveel zout ga je ook dood. Gewoon normaal eten dus, dan is er niets aan de hand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens, in ons dagelijks eten zit voldoende zout. Zout toevoegen is dus niet bevorderlijk voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder zout dood? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen... Seriously? Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"The body loses salt through urine, perspiration, vomiting and diarrhoea. If too much salt is lost, the level of fluid in the blood will drop. Hyponatremia is a condition that occurs when the sodium in your blood falls below the normal range of 135–145 milliequivalents per litre (mEq/L). In severe cases, low sodium levels in the body can lead to muscle cramps, nausea, vomiting and dizziness. Eventually lack of salt can lead to shock, coma and death." Bron: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/salt?open Google maar eens, of kijk op Wikipedia, naar de functies die zout/natrium vervult in het lichaam: het is een uiterst belangrijk mineraal. Maar, zoals gezegd, in onze voeding komt eerder teveel dan te weinig zout voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout heb je nodig, heel simpel.
Alleen als er "te" voor staat. Een klein beetje zout om de voeding op smaak te brengen is helemaal niet slecht. Toen ik één keer per ongeluk zoutarm brood at was dat een onaangename smaak, daar moet echt wel een snufje in zitten. Maar als je overal grote hoeveelheden zout in doet, dan is dat niet zo goed voor je lichaam.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je normaal eet, hoef je geen extra zout toe te voegen, dat is dan eigenlijk al teveel.
Is zout slecht?
Nee, zou heb je nodig om te leven. Maar of het gezond is verschilt per persoon. Dit ligt met name aan je bloeddruk. Mensen met een lage bloeddruk hebben best veel zout nodig, en mensen met een hoge bloeddruk moeten juist minderen met hun zout consumptie.
Dit is om de bloeddruk weer op een gezond peil te krijgen