Hoe kan ik mijn ouders aanmoedigen af te vallen?

Mijn ouders zijn allebei redelijk dik. Hoewel ze allebei telkens zeggen af te willen vallen en hoewel ze ook daadwerkelijk afvallen (naar hun eigen zeggen), zijn die kilo's zo weer terug en zie ik mijn vader bijvoorbeeld elke avond weer een reusachtige klodder mayonaise op zijn bord gooien en mijn alles opeten wat binnen haar bereik ligt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze werkelijk afvallen en ook dat lichtere gewicht behouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dit en denk: dit komt me toch bekend voor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moedigen ouders hun kinderen aan net dat te doen wat de kinderen niet willen? Draai de rollen eens om?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee hoe ik dat zou moeten doen. :(

Het beste antwoord

Je kunt er niet zoveel aan doen, ze moeten zelf gemotiveerd zijn.
Wat je wel kunt doen, is zelf gezond eten, geef het 'goede voorbeeld' aan ze.
Stel voor om zelf eens te koken, laat zien dat gezond eten ook superlekker kan zijn.

Als ze zien hoeveel energie jij hebt door gezond eten en sporten, en dat jij er goed uitziet, dan gaan ze meer nadenken over hoe ze zelf leven.
Maar de uiteindelijke keuze om af te vallen moeten ze echt zelf maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt wel een keer een gesprek met ze voeren dat je je zorgen maakt over hun gezondheid. Print een lijstje met gezondheidsrisico's bij overgewicht.
Ritsuka
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zal niet meevallen.
Net zoals met stoppen met roken is afvallen iets
wat mensen ZELF moeten willen.

Zijn ze gezond, jouw ouders?
Is er geen dokter die zegt dat ze voor hun gezondheid wat kilo's kwijt zouden moeten?

Er zijn tegenwoordig van die tv-programma's waar veel te dikke mensen geholpen worden met afvallen.
Misschien kun je daar naar kijken en zorgen dat zij ook kijken.

Verder kun je informatie verzamelen over het gevaar van een sterk overgewicht.
http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/overgewicht/?gclid=CJ3CtMPMlK4CFUwe3god7QzRIw

Je kunt er ook op aandringen dat er genoeg gezond voedsel in huis is.
En dat er gezond gekookt wordt omdat dat voor jou - hun kind - toch veel beter is.

Maar je kunt nu eenmaal niet de mayonaisepot in de vuilnisbak gooien.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens voor ze koken. Gezond koken ;). Voor de rest moeten ze het zelf doen, en vooral willen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze noem ik een zeer goeie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi :)
Koop eens een caloriewijzerboekje (duinstra) en kijk samen met je ouders wat gezond is en wat ze consumeren per dag.
Ga samen met je ouders aan de slag en voer misschien samen met je ouders een streefgewicht in voor beiden.
Geef zelf het goede voorbeeld.
En je ouders moeten het voor zich zelf doen en niet voor jou.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is niet duinstra maar Nicole Duinker.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is Nicoline Duinkerk-Joustra.
j5m
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk.
Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen:

- Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit).
- Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen).
- Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten.
- Eet 's avonds weinig, 's nachts helemaal niets.
- Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt).
- Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks.
- Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering).
- Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering).
- Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood).
- Zorg ervoor dat je dagelijks beweegt: ga met de trap in plaats van met de lift, doe een paar push-ups voor de tv, ...
- Vermijd de bus en de ouders auto. Ga te voet of met de fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal dat vetten 's avonds worden opgenomen is niet waar.
Daarnaast zou ik de mensen zoals in de vraag beschreven adviseren elke dag wel iets te eten dat 'verboden' is (zij het een kleine portie en dan geen baggervet/zoet spul, maar wel iets dat eigenlijk niet echt heel gezond is - anders maak je dat soort eten zó verboden dat het extra aantrekkelijk wordt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord.
Het gaat niet om de vraagsteller.
Het gaat er niet om hoe hij moet afvallen.
Maar hoe hij zijn ouders kan aanmoedigen...
...dat is iets heel anders.
In Amsterdam is nu Body Worlds&The story of the hearts te zien,Schijnt dat er een buik te zien is waar de organen in het vet drijven! En hoe slecht dat is! Wij moeten dit ook maar eens gaan zien,onze buiken zijn ook niet zo magertjes!
Het is in Amsterdan te zien tot 22 april 2012.