welke therapieen of behandelingen worden vergoed bij Fibromyalgie? En welke zijn dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij aanvullende verzekering bij zilveren kruis 2 sterren. En dan nog de vraag staat Fibromyalgie in de chronische lijst?
Ik kom er niet uit . Bedankt alvast !

Het beste antwoord

Ik vroeg me vooral af wat voor soort therapieën je zoekt, maar in de reactie onder de vraag zie ik dat het in elk geval gaat om fysiotherapie.

Fibromyalgie valt niet onder de chronische aandoeningen van de "Lijst van Borst". Je hebt dus geen recht op chronische fysiotherapie vanuit het basispakket. Je noemde het twee sterren-pakket van Zilveren Kruis? In dat geval kun je maximaal 12 behandelingen fysiotherapie per jaar vergoed krijgen. Meestal geldt diezelfde vergoeding ook voor oefentherapie Cesar of Mensendieck, dat betekent dat je in totaal 12 behandelingen fysio- of oefentherapie vergoed krijgt.

Er is ook een vergoeding voor ergotherapie in de eerste lijn, vanuit het basispakket. Dat gaat om 10 uren per jaar, onafhankelijk van de aandoening.

Als er medicatie wordt gebruikt om de symptomen van de aandoening te behandelen, zoals pijnstillers, dan worden die in de meeste gevallen vergoed. Voor pijnstillers geldt dat alleen middelen die onder zelfzorg vallen (o.a. paracetamol) niet worden vergoed. Pijnstillers die alleen op recept verkrijgbaar zijn, worden gewoon vergoed.

Ook behandeling van pijn door middel van TENS wordt vergoed vanuit het basispakket.

Andere pijnbehandelingen, ingezet door bijvoorbeeld een pijnpoli, vallen onder specialistische behandeling. Dat valt allemaal onder de basisverzekering.

Psychologische behandeling of ondersteuning in de eerste lijn wordt vergoed tot vijf sessies per jaar. In jouw geval geldt dat ook de eigen bijdrage wordt vergoed, door de aanvullende verzekering.

Multidisciplinaire behandeling in een revalidatiecentrum wordt volledig vergoed vanuit het basispakket. Bijna elk revalidatiecentrum heeft tegenwoordig een team dat zich speciaal bezig houdt met chronische pijn. De behandeling kan variëren van poliklinische behandeling door alleen fysio- en ergotherapeut, tot klinische opname en/of behandeling waarbij ook maatschappelijk werk, psycholoog, bewegingsagoog, diëtist en eventueel nog andere therapeuten betrokken zijn.

Wanneer als aanvulling op de behandeling bepaalde hulpmiddelen nodig zijn, zoals braces of loophulpmiddelen, geldt vergoeding zoals vastgelegd in het hulpmiddelenreglement. Veel voorzieningen worden volledig vergoed mits voorgeschreven door een medisch specialist, meestal met uitzondering van zachte braces en sportbraces. Soms kan de WMO een rol spelen bij ondersteuning wanneer de aandoening leidt tot veel beperkingen, dat valt alleen niet meer onder behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet een Multidisciplinaire progamma persee bij een revalidatiecentrum zijn ?en zo niet word dat dan evengoed vergoed? bedankt voor het uitgebreide antwoord !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste ziekenhuizen kun je op de revalidatiepoli ook revalidatiebehandeling volgen. Dus wanneer een multidisciplinair team nodig is, hoef je daar niet altijd voor naar en revalidatiecentrum te reizen. Alleen als het gaat om een klinische opname voor revalidatiebehandeling, dan zul je echt naar het revalidatiecentrum moeten.

Andere antwoorden (1)

Voor de behandeling door een oefentherapeut Cesar/Mensendieck heeft u geen verwijzing van de huisarts of specialist nodig. De behandelingen kunnen individueel of in een groep (groepsbehandeling) plaatsvinden. Zowel de individuele behandeling als de groepsbehandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraars (aanvullende verzekering). De kosten voor groepslessen zijn voor eigen rekening.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de basisverzekering wordt bedoelt? Maar even voor de duidelijkheid: dit is dus niet de basisverzekering. Hiervoor moet je je echt flink aanvullend verzekeren.