Wat kun je doen tegen kalknagels? En helpt het ook echt?

Ik heb last van kalknagels, de nagel van mijn grote teen kan ik daardoor bijna niet knippen. Wat kan je hier tegen doen? Wie heeft hier ervaring mee en heeft een middel dat ook écht werkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Ik heb er heel erg lang last van gehad, wel meer dan 15 jaar.

Ik blijk inmiddels zowat resistent te zijn voor allerlei zalven, waarcshijnlijk door deze langdurig gebruikt te hebben.

Je hebt de volgende mogelijkheden:

1. Tinctuur op doen. Wat beter werkt is als je ook naar de pedicure gaat en een deel van de bovenste laag laat wegfresen. Dan trekt de tinctuur er goed in.

2. Medcijnen. Die zijn alleen op doktersrecept verkrijgbaar en moeten gedurende een hele lange tijd (> 3 maanden) geslikt worden. Ik heb zelf Lamisil gebruikt.

Bij mij heeft dit laatste ontzettend goed geholpen. Ik heb al meer dan 3 jaar geen last meer van kalknagels en ook niet meer van stinkende zweetvoeten.

De medicijnen hebben mogelijk bijwerkingen en de meeste artsen zijn niet enthousiast om deze te verstrekken. Ik heb dit in overleg op een gegeven moment wel besloten te doen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Meestal wordt eerst geprobeerd de schimmel weg te krijgen met tinctuur of zalven op basis van micozanol (bijv. Daktarin) of terbinafine (bijv. Lamisil zalf). Er is tegenwoordig ook een stick (Lamisil Once).

De zalven en stick zijn bij de drogist verkrijgbaar, zonder doktersrecept. Alleen voor de medicijnen moet je naar de dokter.

Als je nog geen anti schimmelmiddels hebt geprobeerd, zo ik het eerst met tinctuur proberen, in combinatie met een bezoek aan een pedicure.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1

Andere antwoorden (6)

In de link vind je alle info over kalknagels

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/149/schimmelnagels.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn middeltjes voor, ook de huisarts kan je wat voorschrijven. Als het echt heel erg is, zal je waarschijnlijk wel pillen krijgen.

Heb dit ook ooit eens gehad, daarna nooit meer.

Maar dat komt ook omdat ik sindsdien altijd genoten heb van gezonde nagels. Positieve energie geven dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag Daktarin erop doen... Is zo weg...

Toegevoegd na 9 minuten:
via je huisarts kun je inwendig medicijn krijgen tegen schimmelnagels, want dat is de correcte benaming...

waarschijnlijk krijg je een middel dat miconazol bevat... een van de merknamen is daktarin... maar omdat het tegen schimmels werkt, is het nogal een heftig middel voor je hele gestel en zal de huisarts terughoudend zijn om het voor te schrijven voor slechts één vervelende nagel...

van dat zelfde merk is er ook een soort van nagellak te krijgen die je gedurende 6 maanden dagelijks gebruikt... wel blijven door gaan tot de nagel helemaal schoon is uitgegeroeid... en natuurlijk de bijsluiter lezen... ik heb daktarin gekocht zonder recept bij kruidvat...
vooralsnog is het resultaat verbluffend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is Daktarin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daktarin is een merknaam voor een antischimmel middel op basis van micozanol. Miconazol wordt op de huid ook gebruikt in combinatie met andere werkzame stoffen onder de merknamen Daktacort en Acnecare en als het merkloze Miconazol/hydrocortison, Miconazol/Zinkoxide smeersel FNA en Miconazol/Zinkoxide kalkwaterzalf FNA. http://www.kiesbeter.nl/medicijnen/gebruikersinformatie/daktarin/ Bij mij werkt Micozanol niet meer, maar dit middel wordt veel gebruikt. Lamisil is een middel met een andere basis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank! Is dit alleen via de huisarts te verkrijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kruitvat, en zonder recept...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, + 1
Teatree olie erop doen.
Ik had zelf 1 kalknagel aan mijn voet, en mijn moeder zei dat dat bij haar ooit wel wat hielp.
Ik heb 3 keer per dag een beetje erop gedaan en, serieus, na 3 dagen was de nagel niet meer wit maar dezelfde kleur als de rest, en ook al wat dunner.
Nog paar dagen lang 1 keer per dag erop gedaan, en daarna maanden lang geen last van gehad.
Nu, een maand of 4 later, begint het pas een klein beetje terug te komen.

Waarom het werkt weet ik niet. Ik geloof niet dat het ooit wordt aangeraden tegen kalknagels, het is gewoon spul dat je bij de biologische winkel of reformzaak koopt, het is geen medicijn ofzo.
Maar goed, bij mij werkte het dus wel en ook heel goed, dus ik zou zeggen, het is de moeite van het proberen wel waard.

Toegevoegd na 54 seconden:
Oja en met dunner bedoel ik niet alleen normale dikte, maar ook minder hard, weer knipbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
En het mooie is dat je het uitwendig gebruikt, dus niet de risico's van bijwerkingen van medicijnen die je kan slikken. En het is gewoon natuurlijk spul, niet chemisch, dat vinden sommige mensen fijner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat lijkt me zeker het proberen waard. Bedankt voor de tip en alvast + 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat het bij jou net zo goed werkt als bij mij! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
teatree olie heeft een schimmeldodende werking... daarom helpt het...
Ik heb zelf ook een grote-teen-nagel met schimmel gehad en alles geprobeerd, van Teatree olie tot Daktarin. Niets hielp. Totdat ik een jaar geleden via de huisarts Batrafen Nagellak heb gekregen. Ik woon niet in Nederland maar ik denk dat je het daar ook wel kunt krijgen. Je smeert het de eerste week om de dag op de aangedane nagel. Aan het eind van de week moet je het met nagellakremover eraf halen en er iedere week een nieuwe laag opbrengen. Je ziet er niets van. Je mag echter geen gekleurde nagellak gebruiken gedurende het gebruik van de Batrafen. Het beste kun je ook zoveel mogelijk van de loszittende nagel eraf halen. Het is daarom ook beter om dit in de winter te doen zodat niemand het ziet.
Zoveel mogelijk zonder schoenen en sokken lopen, als je thuis bent. Je mag Batrafen maar een half jaar gebruiken maar dit moet lang genoeg zijn om je probleem op te lossen. Het mag niet gebruikt worden als je zwanger bent.
Vraag je huisarts naar dit middel. Het werkt en heeft bij mij geen bijwerkingen gehad. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt misschien raar maar wat ook helpt is siliconen spray. De siliconen dringen in de nagel en isoleren de schimmelsporen. Ik heb het zelf ook geprobeerd en de witte/gele vlekken zijn al een heel stuk minder. Je moet 2x maal daags je voeten insprayen en binnen een week merk je het verschil.
Voor al die witte/gele vlekken weg zijn ben je wel een paar maanden verder. Maar het helpt echt, wel volhouden natuurlijk.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook worden je nagels minder hard en zijn gemakkelijker te knippen.