Krijg ik Corona als mijn partner het heeft?

Niemand van ons heeft gelukkig nog Corona opgelopen. Wel vraag ik me af hoe groot de kans is dat jij ook besmet raakt als je partner Corona heeft? Mijn vrouw en ik zitten net als velen sinds de uitbraak continu op elkaars lip. Natuurlijk gaan we meteen in quarantaine als een van ons Corona krijgt. Maar is het vrijwel zeker dat de partner ook wordt besmet als het virus eenmaal in huis is gehaald?

3 jaar geleden
4.3K
Utrecht
3 jaar geleden
Als je partner buitenshuis besmet raakt, is dat door contact met een andere persoon. Ik ga ervan uit dat jij een veel dichter en langduriger contact hebt met je partner dan diegene die haar besmet heeft.
Dus logischerwijs is de kans heel erg groot dat de besmetting binnen het huis doorgegeven wordt. Dus niet 100% zeker, maar grote kans dat ook de rest van het huisgezin met corina besmet raakt.
Amadea
3 jaar geleden
Maar lang niet iedereen die besmet raakt met het coronavirus krijgt vervolgens covid-19. Dus het is bijvoorbeeld mogelijk dat jouw vrouw niet ziek wordt en jij wél. Ze weten nog niet precies hoe dat komt, maar hoe groot jouw weerstand is speelt zeker een rol.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat weet niemand.
Zelf ken ik een man die Corona had. Zijn vrouw en twee peuters hebben geen klachten vertoond.
Ik ken ook een jonge vrouw die tijdens de eerste golf Corona had (werkt met uitwonende zwaar geestelijk gehandicapten). Is in de zomer getest op antistoffen: aanwezig. Is sinds een week hersteld van de tweede besmetting. En haar man en twee kids hadden niks. (Zitten wel in quarantaine na haar tweede besmetting).

Het beste antwoord

Als je letterlijk op elkaars lip zit, dan is de kans 100% dat je ook corona krijgt.
Maar anders hoeft dit niet altijd te gebeuren: hou je je aan de coronamaatregelen (handen wassen, afstand houden etc.), dan is de kans 15 tot 20% dat je ook ziek wordt.
SimonV